Application of interdisciplinary integrative tasks in the teaching-learning process of the Natural Sciences professors’ initial formation

Main Article Content

Eric Rodolfo López Méndez
Ana Margarita González Ortega
Magaly Cardoso Lara

Abstract

The authors of this work had as a purpose to contribute to the students´ interdisciplinary formation of the Natural Sciences pedagogical careers from Agricultural Fundaments subject at the University of Pedagogical Sciences of Pinar del Río . Due to this, it offer s a packet of didactical procedures for elaborating interdisciplinary integrative tasks and its application in the teaching-learning process of this subject, as a way to establish interdi sciplinary relations with other subjects of the curriculum. This way, it contributes to develop cross- interdisciplinary relations in these careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Méndez, E. R., González Ortega, A. M., & Cardoso Lara, M. (2015). Application of interdisciplinary integrative tasks in the teaching-learning process of the Natural Sciences professors’ initial formation. Mendive. Journal on Education, 13(3), 252–265. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/758
Section
ARTICLES

References

ÁLVAREZ PÉREZ, MARTA: La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. En Álvarez, M. /Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias (p.1). Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2004.

CASTELLANOS SIMONS, BEATRIZ: La planificación de la investigación educativa. Material de apoyo al curso de investigación educativa. Centro de Estudios Educacionales. ISP “Enrique José Varona” (Formato digital). La Habana, 1998. p.4

FERNÁNDEZ DE ALAIZA, BERTHA: La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, 2000. p. 38

FIALLO RODRÍGUEZ, J.P. La interdisciplinariedad en el currículo: ¿utopía o realidad educativa? Impresión ligera. ICCP (Formato digital), La Habana, 2001. p.60

IALLO RODRÍGUEZ, J.P. ¿Cómo formar un pensamiento interdisciplinario desde la escuela? Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2012. p.16

IBIDEM, p.93

GARCÍA BATISTA, GILBERTO Y FÁTIMA ADDINE FERNÁNDEZ: La tarea integradora: Eje integrador interdisciplinario. En VI Seminario Nacional para Educadores (p.16). Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2005.

IBIDEM, p.15

IBIDEM, p.16

GONZÁLEZ ORTEGA, ANA M. Y NILDA CASTIÑEIRAS FUENTES: Unidad Didáctica y tarea integradora: vías para la formación permanente de los profesores generales integrales de secundaria básica. Curso 79. Pedagogía 2007, La Habana, 2007. p. 5

MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR: Indicaciones Metodológicas y de Organización. Carrera Licenciatura en Educación Biología-Geografía. Plan de Estudio D. La Habana, 2010. p.1

PERERA CUMERMA; FERNANDO: La formación interdisciplinar de los profesores de Ciencias: Un ejemplo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, La Habana, 2000. p.5

PORTELA FALGUERAS, ROLANDO.: La enseñanza de las ciencias desde un enfoque integrador. En Álvarez, M. /Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias (p.161). Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2004.

SALAZAR FERNÁNDEZ, DIANA: La formación interdisciplinaria del futuro profesor de Biología en la actividad científico-investigativa. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, La Habana, 2001. p.44