A theoretical - methodological conception for the orientation of the cognitive activity in the Pedagogy and Psychology graduate's initial formation in “ Rafael María de Mendive ” Pedagogical University

Main Article Content

Sergio Luís Alea García

Abstract

The orientation of the cognitive activi ty constitutes one of the essential moments of the teaching - learning process. It constitutes: link, didactic function or moment of the process of orientation of the educational task, according to the organization level and integration of what is studied. The efficiency and effectivenes s with which they are completed depends in great measure of the flexibility, differentiation, systemati zation and regulation capacity with which it is designed and adjust ed the pedagogic help in the direction of this process. Th is article summarizes the main difficulties identified in this process and the solution proposal carried out by the author. A theoretical-methodological conception for the orientation of the cognitive activity in the initial formation of the graduates in Pedagogy and Psychology of “ Rafael María de Mendive ” Pedagogic University and the initial results obtained as part of of their validation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alea García, S. L. (2014). A theoretical - methodological conception for the orientation of the cognitive activity in the Pedagogy and Psychology graduate’s initial formation in “ Rafael María de Mendive ” Pedagogical University. Mendive. Journal on Education, 12(2), 217–224. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/665
Section
ARTICLES

References

Addine, F. (2004) Didáctica teoría y práctica. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación. Álvarez, C. (1996) Hacia una escuela de excelencia (Académica): La Habana. Cuba

Álvarez de Zayas, R. (1999) La formación de habilidades profesionales. La Habana: Formato digital. 102 páginas

_____ (1999). La escuela en la vida. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. Arias, G. (1999) Educación, desarrollo, evaluación y diagnóstico desde el enfoque histórico cultural. Ciudad de La Habana: (En soporte digital) Blanco, A. (1997) Introducción la Sociología de la Educación. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Castellano, D. y otros. (2002) Aprender y Enseñar en la Escuela. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Collazo, B. y Puente, M. (1992) La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Chávez, J. y otros (2005) Acercamiento necesario a la Pedagogía General. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Coll César y otros. (1996) El constructivismo en el aula. (5ta Edición). Barcelona: Grao de Serveis Pedagogía.

Castellano, D. y otros. (2002) Aprender y Enseñar en la Escuela. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Guerra, S. Diseño y Ajuste de la ayuda pedagógica en el contexto escolar (Asesora técnica del CELAE)

Galperin P. (1982) Introducción a la Psicología. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación. García, G. (2002) Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

González, V. y otros. (2001) Psicología para educadores. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación. Labarrere G. y Valdivia G. (1985) Pedagogía. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Leontiev A. (1981) Actividad, Conciencia y Personalidad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación. (tomado de la edición original Moscú 1975) López J.

Miranda O. Alfonso M. y Chávez J. (2002) Fundamentos de la Educación,. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Lompscher, J. Markova, A. y Davidov, V. (1987) Formación de la Actividad Docente de los Escolares. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación. Pérez, L. Bermúdez, R. Acosta, R. y Barrera, L. (2004) La personalidad: su diagnóstico y su desarrollo. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación. Klimberg L. (1978) Introducción a La Didáctica General. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación. (tomado de la edición alemana 1972) González Soca A. y Reinoso C. (2002) Nociones de Sociología Psicología y Pedagogía. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación. González, D. (1995) Teoría de la motivación y práctica profesional. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación. Petrovsky, A. (1985) Psicología Evolutiva y Pedagógica. Moscú: Progreso.

Pérez G. y Nocedo I. (1984) Metodología de la Investigación Pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación. Rico, P. (2003) La zona de desarrollo próximo. Procedimiento y tareas de aprendizaje. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Silvestre M. y Zilberstein J. (2002) Hacia una Didáctica Desarrolladora. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación. Silvestre, M. (2001) Aprendizaje, educación y desarrollo. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación. Sáez A. Compendio de Filosofía de la Educación Tomo I (Universidad Pedagógica “José Martí”). Camagüey Centro de estudios e investigaciones para el desarrollo educacional.

Talizina N. (1984) Psicología de la Enseñanza. Moscú: Progreso. ________ (1984) Conferencias sobre “Los fundamentos de la enseñanza en la Educación Superior” Ciudad de La Habana: Universidad de La Habana, Departamento de estudios para el perfeccionamiento de la Educación Superior.

Vandenplas-Holper C (1982) Educación y Desarrollo Social del Alumno. (Anaya-2). Madrid: Valle, A. (2012) La investigación pedagógica otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

_______ (2011) Resultados científicos de la investigación educativa. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. S. (1998) Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. (1984) Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Científico-Técnica. www.pdhre.org/conventionsum/udhr-sp.html Declaración universal de los derechos humanos. Adoptada y proclamada por la Asamblea General en su Resolución 217 A (III), de 10 de diciembre de 1948