Critical approach to the jurist's historical formation in the systems of western Right

Main Article Content

Alie Pérez Véliz
Teresa Díaz Domínguez

Abstract

The jurist's historical formation has been marked by the system of Right in that the curriculum of the career is framed. In occident the Anglo-Saxon system and the Roman - French one prevail, in one the historical contents are nurtured of the judicial precedent, in another of the history of the normative acts. In spite of such a distinction, from the didactic point of view, in both a traditionalism that can be overcome with an appropriate articulation of the new conceptions didactic generals of the theory of the processes aware with the contemporary conceptio ns of the juridical historicism in the alone author's opinion has pre vailed and of the historical - juridical method, so much of Anglo-Saxon tradition as Latin.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Véliz, A., & Díaz Domínguez, T. (2012). Critical approach to the jurist’s historical formation in the systems of western Right. Mendive. Journal on Education, 10(3), 253–261. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/541
Section
ARTICLES

References

Álvarez de Zayas, Carlos. (1992) Epistemología. Apuntes para un libro de texto en soporte magnético.

Álvarez de Zayas C. (1992). La escuela en la vida. La Habana, (Colección Educación y Desarrollo).

Álvarez de Zayas Carlos M. (1995). Hacia una escuela de excelencia. Monografía. Dirección de Formación de Profesionales, Ministerio de Educación Superior de Cuba. La Habana.

Álvarez de Zayas Carlos M. (1998). Pedagogía como ciencia. Editorial Félix Varela. La Habana.

Álvarez de Zayas Carlos M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Educación Superior 3era Edición. La Habana.

Álvarez de Zayas C. y Sierra V. (2002). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. Material de apoyo a la docencia. La Habana. 7. Álvarez, R. M.y Pendás, H. (1978). Metodología de la enseñanza de la Historia I. Editorial de Libros para la Educación Ciudad de. La Habana.

Alzamora Valdés, Mario (1982). Introducción a la Ciencia del Derecho. Tipografía Sesator. Lima Perú.

Arévalo, SabelReinerio. El nuevo profesional y la enseñanza del Derecho. Tomadode:<http://www.ugcarmen.edu.co/Revista%20Futuro/Ense%C3%B1anza.htm>, 8 de Noviembre de 2008.

BerchmansVallet de Goytisolo, Juan (2000). Metodología de la ciencia expositiva y explicativa del Derecho. Hermandad Editorial. Madrid (España)

Colectivo de Autores (2004) Manual de Historia General del Estado y el Derecho(En tres tomos). Editorial Félix Varela. Ciudad de la Habana. 12. Colectivo de Autores. (1996). Tendencias Pedagógicas Contemporáneas. “El Poira”. Editores e Impresores S.A. Ibagué (Colombia).

Fernández Bulté, Julio (2005) Historia del Estado y el Derecho en Cuba. Editorial Félix Varela. Ciudad de la Habana.

Fernández Bulté, Julio (2004) Historia general del Estado y el Derecho II. Editorial Félix Varela. Ciudad de La Habana.

Fernández Bulté, Julio (2004) Teoría del Estado y el Derecho. Teoría del Estado (Primera parte). Editorial Félix Varela. Ciudad de La Habana. 16. Fernández Bulté, Julio (2004) Teoría del Estado y el Derecho. Teoría del Derecho (Segunda parte). Editorial Félix Varela. Ciudad de La Habana. 17. Fernández Bulté, Julio (2003) Filosofía del Derecho. Editorial Félix Varela. Ciudad de La Habana. 18. Gimeno Sacristán J. (1978). El currículum: Una reflexión sobre la práctica. Editorial. Morata. Madrid. 19. Gimeno Sacristán J. (1986). Teorías de la enseñanza y desarrollo del currículum. Editorial. REI. Buenos Aires. 20. González Rus, Juan José (2005). Reflexiones sobre el futuro de la enseñanza del Derecho y sobre la enseñanza del Derecho en el futuro. Tomado de: <http://criminet.ugr.es/recpc/recpc05-r1.pdf>, 20 de enero de 2005. 21. Hernández Figueroa, José R. (1959) El dinamismo en la enseñanza del Derecho. En revista CRÍTICA Y REFORMA UNIVERSITARIA. Universidad de la Habana. La Habana.

Rodríguez, Fausto E. (1978). La importancia de la ciencia histórica en la formación del jurista. Edit. del Instituto de Derecho Comparado de México. México D.F.

Rodríguez Ferrara, Mauricio (2007). La enseñanza del Derecho en los países de Derecho escrito. En Revista DIKAISYNE No. 19. Universidad de Los Andes, Mérida-Venezuela. 24. Savigny, C. F. (1908). La Escuela Histórica del Derecho. Documentos para su estudio, trad. de R. Atard. Librería General de Victoriano Suarez. Madrid (España)

Savigny, C. F. (1946). De la vocación de nuestro siglo para la Legislación y la Ciencia del Derecho, trad. de Adolfo G. Posada. Edit. Atalaya. Buenos Aires (Argentina) 26. Savigny, C. F. (1994). Metodología Jurídica. Ediciones Depalma. Buenos Aires (Argentina