Significance of the study of The Golden Age of José Martí, in the current Cuban Elementary School (III)

Main Article Content

Yadyra Piñera Concepción

Abstract

This article is the argumentation of the reasons for which the work is exemplified with paraliterary and literary elements with Martí magazine which was announced in the previous publication in Mendive magazine with the title “The Link of Paraliterary and Literary Elements in the Literary Textual Analysis: an illustration with La Edad de Oro, from Jose Marti”. It refers to aspects related to the reading of texts from such magazine in primary teaching, taking into consideration three general dimensions: those from La Edad de Oro/Objectives of La Edad de Oro reading in primary school/ Contribution of the reading La Edad de Oro to the global comprehension process in primary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Piñera Concepción, Y. (2010). Significance of the study of The Golden Age of José Martí, in the current Cuban Elementary School (III). Mendive. Journal on Education, 8(3), 200–207. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/456
Section
ARTICLES

References

- Programa Nacional Martiano. Sección Objetivos. 1995. Pág.8.

- SELLÉN, FRANCISCO: Citada en Acerca de La Edad de Oro, Colección de Estudios Martianos, Editorial Letras Cubanas, 1989. Pág. 52.

- MARTÍ, JOSÉ: En: Carta a Manuel Mercado, 3 de agosto de 1889, en Obras Completas, Editorial Nacional de Cuba, La Habana, tomo 20 Pág. 147.

- MARINELLO, JUAN: Prólogo a la Poesía Mayor de José Martí. La Habana, Instituto Cubano del Libro, 1973, Pág. 27

- AGUIRRE, MIRTA: José Martí: La Edad de Oro. en Cuba Socialista, La Habana, a.II, no. 20, abril 1963, Pág. 129.

- ALMENDROS, HERMINIO: A propósito de La Edad de Oro, Instituto Cubano del Libro, Editorial Gente Nueva, La Habana 1972, Págs. 14.

- AGUIRRE, MIRTA: La Edad de Oro y las ideas martianas sobre educación infantil. Revista Lyceum. La Habana. febrero/mayo. 1953. Pág. 35.

- DEHESA, MIGUEL: Anuario del Centro de Estudios Martianos, no. 13, La Habana, 1999, Pág. 358.

- ABASCAL RUIZ, ALICIA y otros. Estudio de La Edad de Oro de José Martí. En. Literatura infantil. Editorial Pueblo y Educación, 1987. Pág. 333

- ALMENDROS, HERMINIO: A propósito de La Edad de Oro, Instituto Cubano del Libro, Editorial Gente Nueva, La Habana, 1972. Pág. 185.

- MARTÍ, JOSÉ: Contraportada. La Edad de Oro, Nueva York, 1889.

- MARTÍ, JOSÉ: Carta a Manuel Mercado,3 de agosto de 1889,En:Obras Completas, Editorial Nacional de Cuba, La Habana, tomo 20 Pág. 147

- VII Seminario Nacional para educadores. Ministerio de educación. Noviembre 2006. Pag. 24.

- RODRÍGUEZ DEL CASTILLO, MARÍA ANTONIA: Lectura y lector en “La Edad de Oro” de José Martí: espacio dentro de una didáctica inmanente para la formación del hombre americano” Tesis (en opción al grado académico de Master) Villa Clara. 1999. Pág. 7.

- HART DÁVALOS, ARMANDO: Mensaje de la Sociedad Cultural José Martí. VII Seminario Nacional para educadores. Ministerio de educación. Noviembre 2006. Pag. 4

- FARIÑAS, GLORIA LEÓN: PROMET Proposiciones Metodológicas. Editorial Academia. La Habana, Cuba, 1997. Pág. 34.

- VIÑALET, R: El placer de la lectura: ¿un reto?. En: Revista Revolución y Cultura. no 56, vol XI, Junio/julio. La Habana, 1979. Pág. 42.

- UMBERTO ECO: Lector in fobula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Ediciones Lumen. Barcelona, España. 1987. Pág. 76.

-Ibidem.

- MAGGIE, BEATRIZ. Aprender una lengua: elegir la literatura. Pág. 23. En: Revista Educación. No 89, sep/dic. La Habana, 1996.

- ALMENDROS, HERMINIO: A propósito de La Edad de Oro, Instituto Cubano del Libro, Editorial Gente Nueva, La Habana, 1972. Pág. 116.