Strategy for environmental training of government officials of the People's Power

Main Article Content

Luis Humberto Márquez Delgado
Dora Lilia Márquez Delgado
Niurka Castillo Rocubert

Abstract

Addressing environmental problems arising in local contexts constitutes a real challenge for government officials of the People's Power in Cuba. In line with this demand, the objective of this work was to design a strategy that contributes to the environmental training process of government officials of the People's Power, based on improved management in solving environmental problems in the communities of Pinar del Río. Theoretical and empirical methods were used, based on the adoption of the dialectical-materialist method, combined with the application of descriptive statistics and methodological triangulation in the diagnostic phase. The theoretical assessment of the strategy was carried out using the user method or Iadov technique, and its practical value was confirmed through participatory action research. The developed strategy is based on the foundations of the investigated process, which begin by considering a system of principles, which highlights the systemic and complex nature of the environment as a guiding principle, determining that this process be dynamized by taking into account the structure and dynamics of the environmental management model. This is reflected in the implementation methods conceived: a training program for government officials, a training program for trainers, and the creation of a systematic training unit that enables the evaluation of the impact of this process on the performance of these officials in the locality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Márquez Delgado, L. H., Márquez Delgado, D. L., & Castillo Rocubert, N. (2025). Strategy for environmental training of government officials of the People’s Power. Mendive. Journal on Education, 23(3), e4243. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4243
Section
ARTICLES

References

Añorga Morales, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA, 58, 19-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

Asín Semberoiz, J. (2006). Bases teóricas para a elaboración dun Plan de Formación ambiental nas Administracións Públicas. AmbientalMENTEsustentable, 01(01-02). https://doi.org/10.17979/ams.2006.01.01-02.741

Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. (2023). Ley No. 150 Del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente Medio Ambiente. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición ordinaria. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/ley-150-de-2022-de-asamblea-nacional-del-poder-popular

de Armas, N., Lorences, J., & Perdomo, J. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Evento Internacional Pedagogía, 40. https://scholar.google.com/scholar?cluster=5551528610580047001&hl=en&oi=scholarr

Fernández de Castro Fabre, A., Sánchez Ortega, N., & Reyes Farrat, Y. (2020). El proceso de validación mediante la Técnica de Iadov en cursos por encuentros. Ingeniería Agrícola, 10(1). https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1211

García Lang, R., Ramos Almira, O., & Ramírez Molina, M. (2021). Estrategia para la formación ambiental del estudiante universitario desde el proceso de extensión universitaria. Revista de Innovación Social y Desarrollo, 6(1). https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2047

Hernández González, N. M., Méndez Santos, I. E., & Ricardo Marrero, D. (2021). Estrategia para la formación ético-ambiental del estudiante universitario. Humanidades Médicas, 21(3), 637-651. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-81202021000300637&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., & Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: Evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Universidad y Sociedad, 13(2). https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1968

Márquez Delgado, L. H., Márquez Delgado, D. L., Castillo Rocubert, N. C., & Linares Guerra, E. M. (2023). Diagnóstico de la formación ambiental de funcionarios gubernamentales del Poder Popular. Universidad y Sociedad, 15(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202023000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Márquez Delgado, L. H., Márquez Delgado, D. L., & Castillo Rocubert, N. (2024). Perspectivas teóricas del proceso de formación ambiental de los directivos del Poder Popular en Cuba. Revista Trabalho Necessário, 22(47). https://doi.org/10.22409/tn.v21i47.59194

Mejía, R. E., Rodríguez, M. C., Merino, T., & Torres, T. (2022). Modelo pedagógico y estrategias de implementación académica, de investigación y de vinculación para la formación ambiental en la licenciatura en educación inicial. Formación universitaria, 15(1), 115-126. https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000100115

Morán, A. E. (2012). Formación ambiental de agentes de la administración pública. XI Seminario de RedMuni: "Repensando la Agenda Local", Universidad Nacional Arturo Jauretche, Argentina. http://municipios.unq.edu.ar/modules/mislibros/archivos/MoranRedMuni2012.pdf

Ortiz Bosch, M. J., & Alejandre Jiménez, S. N. (2020). La dimensión ambiental del desarrollo local desde el paradigma de la sostenibilidad. DELOS: Desarrollo Local Sostenible, 13(37), 16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7794701

Simões Cacuassa, A. S., Yanes López, G., & Álvarez Díaz, M. B. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202019000500025&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Urbina Reynaldo, M. O., Armenteros Domínguez, A., Zúñiga Igarza, L. M., & Medina Pérez, Y. (2022). Estrategia de educación ambiental para la formación del Técnico Medio en Construcción Civil, del Instituto Politécnico de la Construcción 26 de julio de Holguín, Cuba. Revista Científica Estelí, 41. https://doi.org/10.5377/farem.v11i41.13887