A formative perspective from a systematic review on police education in Colombia
Main Article Content
Abstract
Given the social demands associated with an effective police service that guarantees the satisfaction of one of the basic needs of human beings, the field of study of education in police forces is a topic of common interest for some researchers, who seek to solve a research idea oriented to police education through a disciplinary and methodological process. Thus, this study aimed to identify and analyze the literature oriented to epistemic, curricular and pedagogical components that involve police education in Colombia. A qualitative research approach was proposed, from a systematic review, which would allow compiling the research and, subsequently, analyzing it from seven variables: pedagogical model, competencies, strategies, curriculum, special regime, epistemology and differential approach. It was found that external research focused on the analysis of the pedagogical model, competencies, pedagogical strategies, curriculum, special regime, epistemological support and differential approach. It was also found that this is a topic of great interest, given the volume of research carried out; even so, it is important to delve deeper into the proposed topics. Likewise, it was detected that there are limitations in the results, due to the complexity of collecting information in an open manner, as well as research trends and knowledge gaps.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Álvarez, J. E. P., & Cadavid, D. A. C. (2015). El régimen especial de la dirección nacional de escuelas en el marco de las normas de educación superior en Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 7(1), 91-94. http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v7i1.213
Álvarez, J. E. P. (2018). Competencias Ciudadanas para la Paz en la formación de patrulleros de la Policía Nacional de Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(1), 189-202. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i1.521
Álvarez, J. E. P., Portela, G. R. L., Samora, D. S. R., & Rojas, B. R. G. (2018). Método de instrucción policial. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(4), 207. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7296760
Ávila Niño, F. Y., & Rincón Núñez, P. M. (2023). Inclusión de la formación en prevención y atención de delitos informáticos en la educación policial. Revista Educación, 47(2), 1-32.
Baracaldo Méndez, M. S. (2018). La educación de la policía en Colombia: situación y prospección para materializar el estado social de derecho y la paz justa y duradera. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 9(17) https://www.redalyc.org/journal/5534/553457621005/html/
Barrera, J. A. (2023). Historia de la educación policial en Colombia. Revista Escpogra PNP, 2(2), 55-71. https://doi.org/10.59956/escpograpnpv4n1.5
Betancur Giraldo, H. (2018). Enseñanza-aprendizaje con prospectiva de paz en la formación policial. Revista Ratio Juris, 13(26), 145-160. http://publicaciones.unaula.edu.co/index.php/ratiojuris/article/view/514
Betancur Giraldo, H. (2021). Análisis de la violencia de género y su impacto en la mujer estudiante de Policía de la Escuela Carlos Eugenio Restrepo. Análisis, 53(99). https://doi.org/10.15332/21459169.6805
Camacho, E., Cervantes, L., Forero, Y., & Guerra, A. (2021). Prácticas pedagógicas y nuevas generaciones en el contexto policial: una aproximación teórica. Tecnociencia, prácticas pedagógicas y competencias. 1(2), 305-343. Editorial CIMTED.
Cardona-Arias, J. A., Higuita-Gutiérrez, L. F., & Ríos-Osorio, L. A. (2016). Revisiones sistemáticas de la literatura científica: La investigación teórica como principio para el desarrollo de la ciencia básica y aplicada. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://doi.org/10.16925/9789587600377
Cervantes Estrada, L. C., & Hernández Urrego, O. H. (2024). Didáctica Digital: Punto de Partida para una Transformación en la Educación Policial. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 10171-10195. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12147
Cuervo, R. J., Gil Rojas, B., Guerrero Nieto, G., & Rodríguez López, B. (2016). Importancia de la internacionalización. En C. C. Castro Cortés (Coord.), Escenarios pedagógicos: flexibilización curricular y empoderamiento del conocimiento (pp. 75-87). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9028821
Céspedes, N., Camacho, E, Nieves, E., & Suárez, M. (2018), Elementos de formación en mediación policial para la Policía Nacional de Colombia y sus aportes en la construcción de paz. Espacios, 39(53), 5. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-05.html
Cipagauta Díaz, M. A., Gómez Sánchez, N., & Marulanda Gómez, A. (2022). Perfil del docente policial colombiano en la educación virtual: competencias tecnológicas y su utilización. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(3), 41-58. https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1669
Dueñas, R. R. (2014). La proyección social como fortaleza en una escuela de formación policial. Principia Iuris, 18, 41-56. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/498/618
Fajardo Pascagaza, E., Céspedes Prieto, N. E., Cervantes Estrada, L. C., Mahecha Sánchez, S. J., Morales Viveros, E. S., & Viasús De Antonio, J. A. (2020). Análisis del componente de formación humanística dado a los oficiales de la Policía Nacional de Colombia entre 2010 y 2019 y su incidencia en la consolidación de un profesional íntegro con vocación de servicio. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 13(2), 335-368. https://doi.org/10.15332/25005421.6004
Garth den Heyer (2022), Evidence-based policing: A review of its adoption and use by police agencies in the United States of America, International Journal of Law, Crime and Justice, 69. https://doi.org/10.1016/j.ijlcj.2022.100532
Hernández González, Á. U., Nel Caicedo, P., & Cortés Olarte, G. A. (2023). Educación policial en derechos humanos desde el modelo pedagógico Interestructurante dialogante. CIVILIZAR: Ciencias Sociales y Humanas, 23(44). https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/educacion-policial-derechos-humanos
Juárez, F., Dueñas, A. N., & Méndez, Y. (2006). Patrones de comportamiento violento en la Policía Nacional de Colombia. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(1), 127-143. https://www.redalyc.org/pdf/337/33760108.pdf
Molina, A. (2020). Liderazgo transformacional una aproximación al que hacer del docente policial. Dirección de Educación Policial. https://revistalogos.policia.edu.co:8443/omp/index.php/editorial/catalog/book/11
Puche Cabrera, O. J., Cervantes Estrada, L. C., & Serrano Daza, O. (2021a). Modelo de gestión docente para cualificar la enseñanza en las escuelas de formación de la Policía Nacional de Colombia. Revista Boletín Redipe, 10(6), 208-228. https://revistaredipe.org/index.php/boletin/article/view/1220
Puche Cabrera, O. J., Camacho Barón, E. A., & Cervantes Estrada, L. C. (2021b). Ecosistema pedagógico y didáctico policial para la formación de los profesionales de policía de Colombia. En N. Martínez Ricaurte y J. A. Rodríguez Uribe (Eds.), Formación policial en el siglo XXI: retos y desafíos para la educación en las Fuerzas Armadas (pp. 53-66). Universidad Militar Nueva Granada. https://doi.org/10.21830/9789585380202.04
Quintero Ortega, S. P., Díaz Correa, Á. M., & Ortiz Russi, G. E. (2015). Las TIC-TAC-TEP: Un referente para la educación policial. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 6(2), 241-245. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751486010
Rivera Dueña, R., Casas Forero, L. M., & Ávila Niño, F. Y. (2022). Implicaciones de la emergencia sanitaria causada por el coronavirus en la educación policial. Revista Educación, 46(2), 1-28. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47598
Sacristán, C., Gómez, L., & Serrano, O. (2016). Relación, estrategias y competencias adquiridas sobre el concepto de mando, dirección y actualización jurídica en el desempeño policial. En C. C. Castro Cortés (Ed.), Escenarios pedagógicos: Flexibilización curricular y empoderamiento del conocimiento (pp. 123-155). Universidad Sergio Arboleda. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9028818
Sánchez, L. E., Pulido, Y. A., Gutiérrez, P., & Cervantes, L. C. (2016). Estrategias pedagógicas de tolerancia: El camino de la convivencia y la seguridad ciudadana. En C. C. Castro Cortés (Ed.), Escenarios pedagógicos: Flexibilización curricular y empoderamiento del conocimiento (pp. 53-74). Universidad Sergio Arboleda. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9028818
Santofimio Fernández, L. A. (2024). Retos superiores de la educación policial, de cara al Proceso de Transformación Integral de la Policía Nacional. Opera, 35, 121-147. https://doi.org/10.18601/16578651.n35.0
Sherman, L. W. (1998). Evidence-Based Policing. Ideas in American Policing, 1-15. https://es.scribd.com/document/111422153/Sherman-1998-Evidence-Based-Policing
Vega, E., & Paniagua W. (2023). Uso de la fuerza: enseñanza y evaluación. En J. A. Lozano Medina (Ed.), Una mirada al sistema educativo de la Policía Nacional. (pp. 131-186). Editorial Dirección de Educación Policial. https://doi.org/10.22335/edne.95.c143
Villamizar Suárez, J. E., Riveros Guzmán, S. P., & Vacca Guerrero, D. L. (2019). Avances del diseño de una estrategia didáctica para la aplicación del modelo holístico de liderazgo policial - MHLP, desde la práctica docente en la Escuela de Carabineros, Provincia de Vélez. Revista Oratores, (10), 11-27. https://doi.org/10.37594/oratores.n10.311