Historical background of the systematization of scientific results in postgraduate academic training

Main Article Content

Felisa Leonard Rodríguez
Jesús Piclin Minot
David Alvarez Utria

Abstract

Postgraduate academic training has been studied extensively across various countries; However, perspectives on its execution, intentionality, comprehensiveness, and systematization remain limited. This article aims to present a periodization of scientific results in the postgraduate academic training process from 1962 to 2024. The study employed several methods: the historical-logical method to demonstrate the evolution of the process and the systematization of scientific results; analysis-synthesis to delve into and specify theoretical foundations; inductive-deductive reasoning to understand the essence of the studied process and deduce its particularities; document analysis to examine key materials; the systemic-structural-functional approach, considering the systemic nature of the periodization; and methodological triangulation to validate findings and identify gaps from the applied methods. Collectively, these approaches facilitated the development of the proposed periodization, which conclusively underscores the necessity of conceptualizing a theoretical-methodological and instrumental framework to support the integration of scientific result systematization in postgraduate academic training within higher pedagogical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leonard Rodríguez, F., Piclin Minot, J., & Alvarez Utria, D. (2025). Historical background of the systematization of scientific results in postgraduate academic training . Mendive. Journal on Education, 23(2), e4102. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4102
Section
ARTICLES

References

Addine Fernández, F. (2021). Principios para la dirección del proceso. En Compendio de pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez de Zayas, C. M. (1996). La universidad como institución social. Editorial Academia.

Álvarez de Zayas, C. M. (1998). Pedagogía como ciencia o epistemología de la educación. Editorial Félix Varela.

Baute Álvarez, L. M., & Iglesias, M. (2020). La sistematización como metodología de la Educación Popular y su utilización para la mejora de la formación pedagógica del profesor universitario. Ciencia y Tecnología, 20(27), 10-18. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/381

Bernaza, G., Troitiño, D., & López, Z. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Ministerio de Educación Superior.

Clairat Wilson, R., & Matos Borges, R. (2014). La tarea integradora: eje integrador en el colectivo de año. EduSol, 14(48), 1-12. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/950

De Armas Ramírez, N., Endocrino, J., Aguiar, S., Pacheco, E., & Milán, E. (2020). Curso teórico-práctico para preparación metodológica de profesores universitarios sobre educación a distancia. Revista Edumecentro, 14(1), 1-10. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e1993

Díaz Castellanos, M. J. (2021). Perspectivas de la formación académica desde una visión trascendental universitaria. Revista Scientific, 6(21), 356-375. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/609

González-Benito, A., López-Martín, E., Expósito-Casas, E., & Moreno-González, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(2), 1-15. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/21909

González Sarría, J. D., & Vázquez Cedeño, A. F. (2021). Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Revista Conrado, 17(80), 61-67. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1811

Horruitiner Silva, P. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.

Martín Garateix, M. (2023). Formación académica de posgrado. Impacto para el desarrollo sostenible de la educación superior cubana. Revista Cubana de Educación Superior, 41(1), 1-15. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142023000300008&script=sci_arttext

Sánchez-Beato, E., San Martín, S., Rodríguez-Torrico, P., & Jiménez, N. (2021). La integración de las competencias éticas en los estudios universitarios. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (25), 1-10. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/866