Historical background of the systematization of scientific results in postgraduate academic training
Main Article Content
Abstract
Postgraduate academic training has been studied extensively across various countries; However, perspectives on its execution, intentionality, comprehensiveness, and systematization remain limited. This article aims to present a periodization of scientific results in the postgraduate academic training process from 1962 to 2024. The study employed several methods: the historical-logical method to demonstrate the evolution of the process and the systematization of scientific results; analysis-synthesis to delve into and specify theoretical foundations; inductive-deductive reasoning to understand the essence of the studied process and deduce its particularities; document analysis to examine key materials; the systemic-structural-functional approach, considering the systemic nature of the periodization; and methodological triangulation to validate findings and identify gaps from the applied methods. Collectively, these approaches facilitated the development of the proposed periodization, which conclusively underscores the necessity of conceptualizing a theoretical-methodological and instrumental framework to support the integration of scientific result systematization in postgraduate academic training within higher pedagogical education.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Addine Fernández, F. (2021). Principios para la dirección del proceso. En Compendio de pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez de Zayas, C. M. (1996). La universidad como institución social. Editorial Academia.
Álvarez de Zayas, C. M. (1998). Pedagogía como ciencia o epistemología de la educación. Editorial Félix Varela.
Baute Álvarez, L. M., & Iglesias, M. (2020). La sistematización como metodología de la Educación Popular y su utilización para la mejora de la formación pedagógica del profesor universitario. Ciencia y Tecnología, 20(27), 10-18. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/381
Bernaza, G., Troitiño, D., & López, Z. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Ministerio de Educación Superior.
Clairat Wilson, R., & Matos Borges, R. (2014). La tarea integradora: eje integrador en el colectivo de año. EduSol, 14(48), 1-12. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/950
De Armas Ramírez, N., Endocrino, J., Aguiar, S., Pacheco, E., & Milán, E. (2020). Curso teórico-práctico para preparación metodológica de profesores universitarios sobre educación a distancia. Revista Edumecentro, 14(1), 1-10. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e1993
Díaz Castellanos, M. J. (2021). Perspectivas de la formación académica desde una visión trascendental universitaria. Revista Scientific, 6(21), 356-375. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/609
González-Benito, A., López-Martín, E., Expósito-Casas, E., & Moreno-González, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(2), 1-15. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/21909
González Sarría, J. D., & Vázquez Cedeño, A. F. (2021). Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Revista Conrado, 17(80), 61-67. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1811
Horruitiner Silva, P. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.
Martín Garateix, M. (2023). Formación académica de posgrado. Impacto para el desarrollo sostenible de la educación superior cubana. Revista Cubana de Educación Superior, 41(1), 1-15. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142023000300008&script=sci_arttext
Sánchez-Beato, E., San Martín, S., Rodríguez-Torrico, P., & Jiménez, N. (2021). La integración de las competencias éticas en los estudios universitarios. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (25), 1-10. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/866