Sports motivation, academic motivation and academic performance in high school students
Main Article Content
Abstract
In the educational sense, sport is a playful and recreational activity to develop motor skills and abilities that contribute to strengthening mental, emotional, motivational and affective processes that can be reflected in a healthy life. The objective of this research was to analyze the relationship between sports motivation, academic motivation and academic performance, in addition to the association between both motivations in high school students. A quantitative methodology of descriptive correlational design and cross-sectional scope was used. A total of 123 high school students enrolled in public and private educational institutions in the state of Tlaxcala participated. An instrument consisting of the Sports Motivation Scale and the Academic Motivation Scale was applied. The results showed that, in sports motivation, the highest values are associated with intrinsic motivation, while in academic motivation they are associated with extrinsic motivation; In addition, they showed a significant correlation in the subscales of academic motivation with academic performance, but not with the scale of sports motivation. This research provides relevant information on how educational sport could be a mediator to promote academic motivation and, as a result, academic performance.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Antón, E. (2011). El deporte Educativo. Pedagogía Magna, (11), 72-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629129
Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. (2007). Propiedades psicométricas de la escala de motivación deportiva en deportistas españoles. Revista Mexicana de Psicología, 24(2), 197-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243020637005
Berriolo Balay, F. (2020). Deporte. Entre su génesis epistémica, su tensión con la forma escolar y su inclusión pedagógica. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(270), 28-39. https://doi.org/10.46642/efd.v25i270.2125
Blázquez Sánchez, D. (1999). La iniciación deportiva y el deporte escolar. (4ta. Ed). Inde.
Botella Nicolás, A. M., & Ramos Ramos, P. (2019). La teoría de la autodeterminación: un marco motivacional para el aprendizaje basado en proyectos. Contextos Educativos. Revista de Educación, (24), 253-269. https://doi.org/10.18172/con.3576
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Moreno-Murcia, J. Cervelló, E., & González, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología. 25(1), 35-51. https://idus.us.es/handle/11441/84651
Pereyra, E. (2020). Influencia de la motivación en la actividad física, el deporte y la salud. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 5(200). https://doi.org/10.32351/rca.v5.200
Ramírez, W., Vinaccia, S., & Ramón, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de estudio sociales, 18, 67-75. https://journals.openedition.org/revestudsoc/24704#text
Restrepo-Segura, Y., Quintero, S., & Barahona, K. (2020). El éxito escolar en estudiantes deportistas. Journal of Sport and Health Research, 12(2), 164-177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8060920
Salazar-Ayala, C. M., & Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 38, 838-844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
Tacilla, C.I., Vásquez, V. S., & Verde, A. E. (2020). Rendimiento académico: un universo muy complejo para el quehacer pedagógico. Revista Muro de la Investigación, 5(2), 53-65. https://doi.org/10.17162/rmi.v5i2.1325
Tomás, J. M., & Gutiérrez, M. (2019). Aportaciones de la teoría de la autodeterminación a la predicción de la satisfacción académica en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 471-485. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.328191