Theories in the real estate transfer system: importance in the training of Law students
Main Article Content
Abstract
The education of law students requires a deep understanding of the theories behind the real estate transfer system. This study aims to analyze the predominant doctrinal positions and comparative legislation, identifying relevant legal systems and contrasting them with current legislation. The primary method was a literature review, using inclusion and exclusion criteria with a descriptive approach. Analytical-synthetic, interpretive, and legal hermeneutics methods were applied, employing documentary analysis techniques and observing the VII and IX Civil Jurisdictional Plenums of the Supreme Court of Peru. The results indicate that the theory of title and mode best guarantees legal security for the parties involved. In contrast, the French consensual system, predominant in real estate transfers, is not effective for the buyer. This highlights the importance of the theory of title and mode in the education of future lawyers, providing them with a solid foundation to understand and apply principles that ensure adequate legal protection. It is concluded that promoting the registration of real estate transfers in the corresponding public registries is essential, a recommendation based on the need to guarantee legal security. This knowledge is crucial for law students, as it not only prepares them to face legal challenges in their professional practice but also provides them with the necessary tools to drive legislative reforms that enhance legal security in real estate transfers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acebedo-Afanador, M. J., Aznar-Díaz, I., & Hinojo-Lucena, F. J. (2017). Instrumentos para la Evaluación del Aprendizaje Basado en Competencias: Estudio de caso. Información Tecnológica, 28(3), 107118. https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000300012
Barja Suárez, M.; Benavides Carrera, P. y Zarzuelo Prieto, D. (2024). El proceso de evaluación de un proyecto educativo mediante el uso de las TICs y ODS. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 42(junio) https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/429716
Cervantes, R. (2020). La seguridad jurídica en el tráfico inmobiliario. Advocatus, 11(13), 165-196.
Chambi, A. (2017). Carácter obligacional y traslativo de la transferencia de bienes inmuebles. Revista Científica de Investigación Andina. (02), 58-66.
Chaname, R. (2016). Diccionario Jurídico Moderno. Lima, Perú: 10ª ed., Grupo Editorial Lex & Iuris
Colina, L. (2021). la investigación en la educación superior y su aplicabilidad social. LAURUS, 13(25), 330353. https://www.revistashistorico.upel.edu.ve/index.php/laurus/article/view/7694
Coronel Quizhpe, R. A., Castillo Gonzaga, J. E., Mejía Molina, D. Y. y Romero Calva, K. T. (2024). Formación del Estudiante en la Carrera de Derecho: Una Aproximación Hacia la Investigación en Temas Ambientales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 9356-9383. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10256
de Costa, H. y Chessler, P. V. (2023). La enseñanza del derecho. Visión desde la experiencia de la Universidad Hispanoamericana de Costa Rica. Sapiencia, 3(1)143-161.
Esquerre, L. (2016). La Seguridad Jurídica del Propietario en un Sistema Dual de Transferencia de Inmuebles, 2017(9), 51-81.
Fernández Batanero, J.M., Román Graván, P., Montenegro Rueda, M. y Fernández Cerero, J. (2021). El impacto de las TIC en el alumnado con discapacidad en la Educación Superior. Una revisión sistemática (2010-2020). EDMETIC: Revista de Educación Mediática y Tecnología Educativa, 10 (2), 81-105. https://idus.us.es/handle/11441/136844?locale-attribute=es
Gómez Contreras J. L., Bonilla Torres C. A. y Esteban Ojeda Y. C. (2022). Uso de TIC y TAC en la educación superior: Un análisis bibliométrico. Revista Complutense de Educación, 33(3), 601-613. https://doi.org/10.5209/rced.73922
Gonzales, G. (2016). Teoría General de la Propiedad y del Derecho Real. Editorial El Búho
Guerrero, O. (2020). Cuestiones problemáticas del derecho de propiedad ¿Existe en verdad una verdadera seguridad jurídica? Revista Exégesis, 61, http://vlex.com.pe/vid/cuestiones-problematicas-derecho-propiedad850692478
Gutiérrez Provecho, M. L., López-Aguado, M., García Llamas, J. L., y Quintanal Díaz, J. (2021). La brecha digital en población en riesgo de exclusión social. SIPS - Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 39, 123-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8237740
Huanco, H. (2015). La seguridad de la propiedad inmobiliaria en el Perú. Revista Advocatus, (31) 413-423. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Advocatus/article/view/4375
Martínez Chamorro, O. M. (2024). Formación de la investigación en el perfil del egresado de la Carrera de Derecho. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (1), 99 114. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1573
Mendoza, G. (2016). Corte Suprema de Justicia del Perú, 1 de agosto de 2016. Doble venta u oponibilidad. Derecho PUCP. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=533662547017
Menor Sánchez, P. (2022). Reflexiones sobre la formación de los abogados en el siglo XXI. EUNOMÍA. Revista En Cultura De La Legalidad, (23), 425-431. https://doi.org/10.20318/eunomia.2022.7133
Moscoso, R. (2012). Derecho y economía de la función pública de registro de bienes. Prolegómenos. Derechos y Valores. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87625443010
Pérez, M. del P. (2016). La compraventa y la transmisión de la propiedad. Un estudio histórico-comparativo ante la unificación del Derecho privado europeo. Revista Jurídica Universidad Autónoma De Madrid, (14). https://revistas.uam.es/revistajuridica/article/view/6128
Sánchez, J. (2009). Trasmisión de bienes y registro de la propiedad en España. Revista de Derecho. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id85112614002
Solano Saavedra, J. C. (2024). La significancia y la mediación pedagógica en la enseñanza del derecho; una propuesta para la formación jurídica integral. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/14353
Vera Granados, C. E., & Leyva Figueredo, P. A. (2024). Experiencia de la Formación laboral de los estudiantes de la Carrera de Derecho en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. LUZ, 23(3), e1470. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1470
Vidal, R. (2016). El Sistema de Transferencia de la Propiedad Inmueble en el Derecho Civil Peruano. http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con3_uibd.nsf/4F8957B52C7F4583052579B50075B041/$FILE/SISTEMA_TRANSFERENCIA_PROPIEDAD_DERECHO_ CIVIL_PERUANO.pdf