Study of learning strategies most used by students of 1st year of "Rafael M. Mendive" Pedagogical Institute

Main Article Content

Ivón de la Caridad Bonilla Vichot
Tania Yaquelín Cala Peguero
Marianela Antela Arrastía

Abstract

The learning strategies have become a theme of the highest priority in the educative research, because it expresses the procedures of the students during the learning process. The strategies of information processing show the small use and the other strategies reflect a half use. It was very important to test the correspondence levels between the strategies more and less used by the students and the performances of their professors. This aspect has a great incidence in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bonilla Vichot, I. de la C., Cala Peguero, T. Y., & Antela Arrastía, M. (2009). Study of learning strategies most used by students of 1st year of "Rafael M. Mendive" Pedagogical Institute. Mendive. Journal on Education, 7(3), 205–209. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/370
Section
ARTICLES

References

-Beltrán, J. (1993): Procesos, Estrategias y Técnicas de Aprendizaje. Madrid: Síntesis.

-Bermúdez, M. (1990): Teoría y Metodología del Aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Cuba.

-Bernad, J. A. (1993): Estrategias de Aprendizaje-Enseñanza: Evaluación de una Actividad Compartida en la Escuela. Universidad de Zaragoza, I. C. E.

-Bonilla, I. (2005): Las estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en alumnos de preuniversitario. Tesis para el grado científico de Master en Psicología Educativa. Universidad de la

Habana y Universidad Pedagógica de Pinar del Río, Cuba.

-Díaz Barriga, F. (1994): Didáctica y Currículo. México. Nuevomar.

____________. (1999): Estrategia Docente Para un Aprendizaje Significativo. Una Interpretación Constructivista. México. Facultad de Psicología, UNAM.

-Hernández, C. (1999): Estrategias de Aprendizaje en Estudiantes de las Especialidades de Humanidades y Ciencias en el ISP de Pinar del Río. Tesis para el grado científico de Master en Psicología Educativa.

Universidad de la Habana y Universidad Pedagógica de Pinar del Río, Cuba.

-Monereo, C. (1993): (Compilador): Las estrategias de aprendizaje. Procesos, Contenidos e Interacción. Editorial Domenech. Barcelona

-Monereo, C. Et al (1994): Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. 2da Ed. Barcelona. Editorial GRAO.