Teaching authority in educational institutions
Main Article Content
Abstract
For some years now, authority has encountered resistance in the educational context, teaching work is questioned and respect is no longer granted spontaneously. This situation has a negative impact on coexistence and school learning. This study aimed to carry out a review of academic articles that address the topic of teaching authority, its conceptualization, characteristics and factors that favor or hinder its construction. The PRISMA method was used to search and select works suitable for the stated objective. The databases used were Scopus, Scielo and Google Scholar. After the selection, 24 works remained to be reviewed. The results of the research were that both students and teachers recognize that the type of authority that predominates in the educational context is vertical and horizontal. Furthermore, teachers are recognized as authorities by their students mainly due to two factors: their conceptual and methodological knowledge and the closeness, interest and respect they demonstrate in the classroom. This study concluded that, although authority is still necessary in the educational field, teachers are aware that the openness to greater student participation and the abandonment of vertical models favor the recognition of their authority.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acuña, C., Parra, J., Aguayo, G. y Diaz, C. (2022). La autoridad pedagógica: una visión desde la formación inicial docente. Páginas de Educación, 15(1), 93-111. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2687
Arendt, H. (2018). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Mexico: Partido de la Revolución Democrática. https://www.prd.org.mx/libros/documentos/libros/Pasado-Futuro-Hannah.pdf
Barroso, J. M. y González-Monteagudo, J. (2018). Perspectivas de estudiantes universitarios sobre autoridad, ética e ideología docente en Brasil. Perfiles Educativos, XL(161), 69-86. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300069
Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza (2ª. ed.). Fontamara. https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierre-la-reproduccion1.pdf
Cox-Vial, M. del P., Sabat-Donoso, G., Zamora-Poblete, G. y Meza-Pardo, M. (2022). Profesores principiantes: estrategias para establecer una relación de autoridad pedagógica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1-22. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/25807
Dasuky, S. y González, J. P. (2022). La declinación de la autoridad docente en la contemporaneidad: una perspectiva sicoanalítica. Revista CES Psicología, 15(1), 182-200. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/5614/3620
Díaz, A. (2016). ¿Cuáles son las características de los docentes con mayor autoridad? Una mirada desde los estudiantes de Chile. Perfiles Educativos, XXXVIII(153), 34-50. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57634
Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Editorial Gedisa. https://dokumen.tips/documents/dubet-el-declive-de-la -institucion-libro-entero.html?page=1
Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Mexico: Losada. https://www.uv.mx/mie/files/2012/10/en-la-escuela.pdf
Fernández, M. N. (2019). Autoridad pedagógica en la formación docente. Sus rasgos en concepciones de aprendizaje como transformación. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(29), 219-233. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/359/321
Fernández, C. y Brito, P. (2018). Autoridad pedagógica. Academo (ASUNCIÓN). Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 53-60. https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/87/84
Gómez, J. G. (2020). Mayo del 68 y sus interpretaciones. Papel Político, 25. Pontificia Universidad Javeriana. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo25.mdsi
Kojève, A. (2006). La noción de autoridad. Ediciones Nueva Visión. https://dokumen.tips/documents/kojeve-la-nocion-de-autoridad.html
Laurent, V. (2009). Mayo del 68, cuarenta años después. Revista de Estudios Sociales, (33), 29-43. https://dokumen.tips/documents/kojeve-la-nocion-de-autoridad.html?page=1
Lázaro, L. y García, E. (2018). Creando poder: la evolución de la autoridad docente en España. Historia de la Educación, 37, 383-403. http://dx.doi.org/10.14201/hedu201837383403
Martuccelli, D. (2009). La autoridad en las salas de clase. Problemas estructurales y márgenes de acción. Diversia, (1), 99-128. https://docplayer.es/3251425-La-autoridad-en-las-salas-de -clase-problemas-estructurales.html
Mejía, M. (2021). Entre el saber y el poder. Una aproximación al concepto de autoridad docente. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/2145.pdf
Merma Molina, G. y Gavilán Martín, D. (2017). Caracterización de la autoridad del docente universitario y sus repercusiones en el alumnado de Magisterio. Caso de estudio. En Roig-Vila, R. (Ed.). Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 321-328). Octaedro. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/71081#vpreview
Merma-Molina, G. y Gavilán Martín, D. (2019). Análisis de las valoraciones del alumnado para repensar la autoridad docente y la formación para la ciudadanía. Educatio Siglo XXI, 37(1), 55-72. https://doi.org/10.6018/educatio.363381
Merma-Molina, G; Beresaluce Díez, R.; Sola Reche, J. M.; Parodi Úbeda, A. M. Mas Estela, V.; Gavilán Martín, D. y Rico Gómez, M. L. (2018). Red de desarrollo de competencias y habilidades con la autoridad docente y la convivencia en los estudiantes del Grado de Maestro. Asignatura Teoría e Historia de la Educación. En Roig-Vila, R. (Coord.). Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2017-18 (pp. 937-943). Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/89031/1/Memories-Xarxes-I3CE-2017-18-62.pdf
Meza-Pardo, M., Zamora-Poblete, G. y Cox-Vial, P. (2020). Construcción y ejercicio de la autoridad pedagógica: siete hipótesis desde la perspectiva de profesores chilenos. Interdisciplinaria, 37(1), 237-257. https://doi.org/10.16888/interd.2020.37.1.15
Meza Pardo, M., Zamora Poblete, G. y Cox Vial, P. (2017). Ejercicio de la autoridad en profesores de educación secundaria de Chile. Estudios Pedagógicos, XLIII(2), 221-235. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200012
Néspolo, M. J. (2019). Aprendizajes en la práctica docente sobre convivencia y autoridad pedagógica. En Villalonga, M. M. (Ed.). ¿Qué hacen al leer los estudiantes del primer año de Psicología? Perspectivas de docentes y estudiantes. (pp. 194-199). IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXIV Jornadas de Investigación de la Facultad de Psicología de la UBA. XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/maria.micaela.villalonga.penna/29
Parra, J., Díaz, C., Acuña, C. y Aguayo, G. (2022). Construcción de la noción de autoridad pedagógica desde la perspectiva de profesores en ejercicio. CHAKIÑAN. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (17), 138-155. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.09
Plaza de la Hoz, J. (2018). Autoridad docente y Nuevas Tecnologías: cambios, retos y oportunidades. Revista Complutense de Educación, 29(1), 269-286. https://doi.org/10.5209/RCED.52281
Patierno, N. (2020). Violencia y autoridad en la escuela secundaria ¿Jóvenes "violentos" o adultos ausentes? Perfiles Educativos, XLII(168), 10-27. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59221
Sennett, R. (1982). La autoridad. Alianza Editorial. https://es.scribd.com/document/345531957/Richard-Sennett-1982-La-Autoridad
Soares, L. H., de Meneses C. A., Spindola, R. y Ferraz, J. M. (2020). A autoridade docente e a sociedade da informação: o papel das tecnologias informacionais na docência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28(106), 88-109. https://es.scribd.com/document/485109271/Richard-Sennett-La-Autoridad-pdf
Steimbreger, L. (2017). Autoridad docente y emancipación, ¿una relación posible? Anuario de Investigaciones, 3(1), 216-227. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/18100/18503
Tedesco, J. C. y Tenti, E. (2006). Nuevos tiempos y nuevos docentes. En A. Muñoz (Ed.). Nuevos tiempos y nuevos docentes (pp. 57-81). IV Congreso Nacional de Educación. Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. https://www.academia.edu/2372815/Nuevos_tiempos_y_nuevos_docentes
Vicent, M. y Gonzálvez, C. (2018). La crisis de autoridad educativa desde un enfoque cualitativo. En E. López-Meneses, D. Cobos-Sanchiz, A. Martín-Padilla, L. Molina-García y A. Jaén-Martínez (Eds.). Experiencias pedagógicas e innovación educativa. Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 3547- 3560). Octaedro. http://hdl.handle.net/10433/6411
Zamora, G. y Alfaro, J. (2020). Comprendiendo la Autoridad Pedagógica en el marco de la representación del rol docente en profesores principiantes. En Ferrada, J. y Soto-Silva, I. (Eds.). Poéticas del sur del mundo. Relatos contemporáneos sobre educación, estética y arte (pp. 41-71). Universidad de Los Lagos. https://editorial.ulagos.cl/wp-content/uploads/2021/05/Poeticas-del-sur-del-mundo.pdf
Zamora, G., Meza, M. y Cox, P. (2020). ¿Cuán reconocidos como autoridad se sienten los profesores principiantes y a qué factores lo atribuyen? Educaçao e Pesquisa Educ. Pesqui, 46. https://www.scielo.br/j/ep/a/5kpRpDJg73RK99P7cDGBQJL/abstract /?lang=es
Zamora-Poblete, G. Gil-Madrona, P., Méndez-Hinojosa, L., Galvis-Leal, P. & Tadeo-Morales, J. (2020). Meanings of pedagogical authority in future teachers in Spain and Latin America. Understandings in education students from Chile, Colombia, Venezuela and Spain. Culture and Education, 32(2), 242-271. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1741873