Educational strategy to promote entrepreneurship in university students, from professional guidance
Main Article Content
Abstract
Professional orientation and entrepreneurship emerge as a necessary relationship in Cuban Higher Education, taking into account the need to stimulate the training of entrepreneurial students with professional life projects that enable their contribution to the municipality as a space for the common good. By virtue of what has been expressed, the article intends to socialize an educational strategy aimed at gradually promoting entrepreneurship, from the professional orientation process. The proposal was structured into three specific strategic actions: redefinition of entrepreneurship as a process and result, training for the pedagogical group and the design of professional orientation workshops "Youth, entrepreneurship and local development." For this, a qualitative methodology was used that considers the interpretation of the results from a dialectical conception, with the use of historical-logical methods, modeling and the help of documentary analysis and the Iadov technique for the evaluation of the proposal. The results reveal the potential of an educational strategy that contains actions and operations that favor the training of entrepreneurial students with professional life projects that stimulate the use of knowledge for prosperous, sustainable, equitable and inclusive municipal development.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ademar Ferreyra, H. (2011). Construir futuros posibles: el desafío de aprender a emprender en las sociedades del conocimiento. Tiempo de Educar, 12(23), 9-28. https://www.redalyc.org/pdf/311/31121090002.pdf
Breijo Worosz, T. (2019). La formación investigativa en función del emprendimiento social en la Universidad actual. Delectus. Revista Científica INCA- PERU, 2(2), 46-54. https://revista.inicc-peru.edu.pe/index.php/delectus/article/view/31
Cardona Arenas, P., Morales Marín, Y., Cárdenas Aguirre, D.M. y Ramírez Castañeda, L.A. (2015). Papel de la educación superior en los procesos de formación en emprendimiento. Sinapsis 7(7), 61-69. https://app.eam.edu.co/ojs/index.php/sinapis/article/viewFile/75/108
Dávila Moran, R. C., Martin Bogdanovich, M. M., Zapana Díaz, D., y Velarde Dávila, L. (2022). La educación universitaria y el emprendimiento de los estudiantes de una universidad limeña. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 486-494. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3070
Fernández de Castro, A., Sánchez Ortega, N. & Reyes Farrat, Y. (2019). El proceso de validación mediante la Técnica de Iadov en cursos por encuentros. Revista Ingeniería Agrícola, 10(1), 66-70. https://www.redalyc.org/journal/5862/586262449010/html/
Monzón Campos, J.L. y Torres Ortega, J.A. (2021) Emprendimiento social en la formación profesional: el caso del País Vasco. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 1(137), 73- 86. https://dx.doi.org/10.5209/reve.73862
Palomares Montero, D. y Suárez Ortega, M. (2019). Formación y orientación para el emprendimiento. Lo que dicen la bibliometría y los emprendedores noveles. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(1), 131-149. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25198
Pacheco Ruiz, C., Rojas Martínez, C., Niebles Núñez, W. & Hernández, Palma H.G. (2022). Caracterización del emprendimiento desde un enfoque universitario, Formación Universitaria, 15(1), 135- 144. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000100135
Simón, D. y Cobos Vivaldo, L. (2021). Educación emprendedora y competencias transversales: una propuesta para la educación primaria. Estudios Pedagógicos, (1), 33-50. http://10.4067/S0718-07052022000100033
Talledo Delgado, J.A. (2021). Emprendimiento universitario: perspectiva teórica de sus desafíos y oportunidades. Ciencias Administrativas, 1(2), 1-9. https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/CienciaDigital/article/download/374/819/
Vásquez, C. (2017). Educación para el emprendimiento en la universidad. Estudios de la Gestión. Revista internacional de administración, (2), 121-147. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/eg/article/view/576