Environmental training in distance postgraduate education in times of COVID-19

Main Article Content

Georgina del Pilar Castro Acevedo
Anaiky Yanelín Borges Machín
Diana Rosa Rodríguez González
Yaima Mederos Jiménez

Abstract

The current environmental problems, exacerbated globally and locally by climate change and pollution, require Cuban science to project actions from different modalities of improvement to contribute to the environmental culture of society. However, despite the efforts made, there are gaps that must be overcome in environmental training. From this perspective, the Cuban university is in charge of contributing to the fulfillment of the 2030 Agenda and the State Plan to confront climate change. Consistent with this aspiration, the Diploma Course "Territory, Environment, and resilient communities for Sustainable Development" was developed, coordinated by the Center for Community Studies of the University of Las Villas. The objective of the article is to present the results of environmental training achieved in this diploma, through distance education. The methods used were: document analysis, participant observation, interviews and questionnaires. As a result of the training process, the development of environmental training in the trainees was achieved, expressed in: knowledge, skills and values ​​demonstrated in the workshops, through virtual platforms. It provided a diagnosis, a proposal for actions and a monograph, which constitutes reference material for future training processes. In the course, the responsibility of students and teachers in COVID-19 conditions was evidenced, in pursuit of environmental training. In the process, it was possible to appreciate the community self-development of the individual and collective subject before each activity proposed by the faculty, which assumed the accompaniment of the group with pedagogical mastery.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Acevedo, G. del P., Borges Machín, A. Y., Rodríguez González, D. R., & Mederos Jiménez, Y. (2023). Environmental training in distance postgraduate education in times of COVID-19. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3440. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3440
Section
ARTICLES
Author Biographies

Georgina del Pilar Castro Acevedo, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Geografía. Máster en Educación Avanzada. Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular del Centro de Estudios Comunitarios

Anaiky Yanelín Borges Machín, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Cuba.

Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Autodesarrollo Comunitario. Dra. Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Departamento de Estudios Socioculturales

Diana Rosa Rodríguez González, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Cuba.

Licenciada en Psicología. Máster en Autodesarrollo Comunitario y Máster en Intervención Psicosocial. Profesora Auxiliar del Centro de Estudios Comunitarios

Yaima Mederos Jiménez, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Cuba.

Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Conservación de la Biodiversidad. Profesora Auxiliar del Departamento de Estudios Socioculturales

References

Alonso Freyre, J. (2009). La comunidad y el vínculo comunitario. En El Desarrollo Local Comunitario desafíos actuales para América Latina. Editorial Feijóo.

Antúnez Sánchez, A. & Diaz Ocampo, E. (2017). Las infotecnologías, su aplicación en la formación de la cultura ambiental. Pensar-Revista de Ciencias Jurídicas, 22(3), 1-16. https://doi.org/10.5020/2317-2150.2017.6660

Bernaza Rodríguez, G. J., Aparicio Suárez, J. L., de la Paz Martínez, E., Torres Alfonso, A. M. & Alfonso Manzanet, J. E. (2020). La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Educación Médica Superior, 34(4), Art. 4. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2718

Borges Machín, A.Y., Zurbano Cobas, L. & Castro Acevedo, G. (2019). Gestión sociocultural y la formación de cultura ambiental: Resultados de la carrera de estudios socioculturales. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2-15.

Borges Machín, A.Y., Riquenes Peláez, C.R., Castro Acevedo, G. & Zurbano Cobas, L. (2022). La dimensión ambiental desde la gestión sociocultural en Santa Clara (Cuba). Tekoporá. Revista Latinoamericana de Humanidades Ambientales y estudios territoriales, 4, 181-194. https://revistatekopora.cure.edu.uy/index.php/reet/article/view/156

Castro Acevedo, G., Borges Machín, A.Y., Rodríguez González, D.R. & Rodríguez Hernández, L. (2022). Educación ambiental comunitaria no escolarizada propuesta para asentamientos costeros con riesgo a desparecer Punta Brava Caibarién. En: Nudos críticos del desarrollo en América Latina y el Caribe. Procesos de diálogo multiactorales. Ediciones Acuario

Castro Acevedo, G. del P., Borges Machín, A. Y., Zurbano Cobas, L. & Mederos Jiménez, Y. (2023). Orientaciones metodológicas para fortalecer la Dimensión Sociocultural en la Educación Ambiental Comunitaria. Resultados: 2015-2020. Universidad y Sociedad, 15(1), Art. 1.

Guerra González, C., Antúnez Sánchez, A. G. & Infante Sánchez, D. (2018). Modelo organizacional y pedagógico de la educación de postgrado a distancia mediada por las tecnologías. Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma, 14(Extra 5), 91-105.

Mederos Jiménez, Y. & Castro Acevedo, G. (2018). Enfoques sobre educación ambiental comunitaria para la conservación del cuabal en el municipio Santa Clara, provincia Villa Clara, Cuba. ECOVIDA, 8(2), 124-147.

Mederos Jiménez, Y. & Castro Acevedo, G. (2021). Conservación de la biodiversidad, reto para la Educación Ambiental Comunitaria en Cuba. Revista Estudios Ambientales, 9(1), 3-22.

Márquez Delgado, D. L., Linares Guerra, E. M. & Jaula Botet, J. A. (2021). Contribución a la educación ambiental comunitaria desde una maestría en Gestión Ambiental. Mendive. Revista de Educación, 19(2), 493-505.

Pérez-Vásquez, N. del S. & Arroyo-Tirado, J. A. (2022). Cultura ambiental desde la proyección social comunitaria para la comprensión colectiva de la sustentabilidad. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 52, 283-302. https://doi.org/10.17227/ted.num52-11921

Ruiz Ortiz, L., Zulueta Veliz, Y., Baluja García, W., Pérez Mallea, I., Montesino Perurena, R. & Gainza Reyes, D. (2021). Experiencias de la escuela de posgrado a distancia en tiempos de Covid-19. Universidad y Sociedad, 13(6), Art. 6.

Soler Rodríguez, R., Figueroa Corrales, E. & Artímez Jon, C. (2021). Virtualización del proceso de superación profesional a través de la plataforma LMS Moodle. Atenas: revista científico pedagógica, 4(56), 98-113.

Tovar-Gálvez, J. C. (2020). Reduciendo la brecha entre teoría y práctica durante la pandemia: Planificación de un proyecto ambiental virtual complejo. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 1, e020004. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/21

Most read articles by the same author(s)