The Moodle platform in the teaching-learning process of Agrarian Law
Main Article Content
Abstract
The Moodle platform offers higher education and especially the teaching-learning process of the Agrarian Law subject, many possibilities for communication and exchange between the subjects of that process itself. In the research carried out, deficiencies were detected regarding the aforementioned process, since the integrated articulation of Information and Communication Technologies and especially the Moodle platform to carry out independent work guided by the teacher is still insufficient, in addition there is lack of knowledge by teachers and students of the potential that this tool can offer. The objective of this article is to propose a teaching strategy to carry out independent work using the Moodle platform. The methods used were analysis and synthesis, historical-logical, document analysis, observation, survey and interview. The final result of this article is a didactic strategy for the teaching-learning process of Agrarian Law. It can be concluded that the planned and directed use of the Moodle platform in the teaching-learning process of Agrarian Law contributes to the achievement of the student's independent work efficiently.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Albornoz Jiménez, C., Silarayan Ruiz, L., y Hidalgo Tupia, M. (2022). Estilos de aprendizaje en la enseñanza virtual en estudiantes universitarios. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 83-92. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2592
Amador Morán R, Labrada Despaigne A. (2020). Las tecnologías de la información y las comunicaciones como medios de enseñanza en la formación médica. Archivos del Hospital Universitario "General Calixto García", 8(2). https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/494
Castillo Obaco, J. S.; Palta Valladares, N. I. y Sigüenza Orellana, J. P. (2016): Uso de pizarras digitales interactivas como recurso de enseñanza para los docentes. Magister, 28(2), 71-85. https://doi.org/10.1016/j.magis.2016.11.001
García Sánchez, M. del R., Reyes Añorve, J. y Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanista, 6(12). https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
Gutiérrez Salomón, J. A., Pizá Gutiérrez, R. I., Tapia Ruelas, C. S. y Lozano Rodríguez, A. (2021). Integración de herramientas tecnológicas en la enseñanza por profesores universitarios durante la contingencia por COVID-19. Santiago, 157, 208-222. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5470
Gual Ramos, J. F. (2022). Las TIC para el desarrollo autónomo de la enseñanza y aprendizaje del Derecho Agrario. ROCA, 18(2), 521-537. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8436937
Gual Ramos, J. F. (2023). La actividad lúdica mediante las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la asignatura Derecho Agrario. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3064. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3064
Lugo Plasencia, J. G. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la cultura musical cubana en los estudiantes de onceno grado. Revista Conrado, 16(72), 269-277. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1243
Pérez Portelles, R. E., y Díaz Berenguer, S. (2022). Estrategia didáctica para el desarrollo del gusto estético en el lector universitario. EduSol, 22(79), 155. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n79/1729-8091-eds-22-79-155.pdf
Reynosa Navarro, E., Serrano Polo, E. A., Ortega-Parra, A. J., Navarro Silva, O., Cruz-Montero, J. M., y Salazar Montoya, E. O. (2019). Estrategias didácticas para investigación científica: Relevancia en la formación de investigadores. Universidad y Sociedad, 12(1), 259-266. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1445
Ribadeneira Cuñez, F. M. (2020). Estrategias didácticas en el proceso educativo de la zona rural. Revista Conrado, 16(72), 242-247. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1237
Rodríguez López, M. del C. y Ortiz Blanco, A. M. (2022). Ciencia, Tecnología, Cultura y Sociedad en el Contexto Universitario. Revista CIENCIAEDUC, 8(1). http://portal.amelica.org/ameli/journal/480/4802861004/4802861004.pdf
Rojas Ramos, R. (2022). Estrategias didácticas hacia el aprendizaje significativo en la formación del Ingeniero en Desarrollo Rural. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 3110-3126. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2079
Romero Ríos, D. D. J. y Asencio Cabot, E. (2022). La integración de Tecnologías en la práctica educativa de docentes de Matemáticas del nivel secundario. Revista Varela, 22(62), 145-153. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1399