The improvement of the advice in the school inspection, a road to improve the school administration

Main Article Content

Héctor Diego Martínez Ochoa
Juana Virgen Sánchez-Morales
Julio Jesús Sierra Socorro

Abstract

The continuous improvement of school management advice contributes to the process achieving greater scientificity, participation, awareness, commitment, responsibility and development of professional and human performance with high quality; Therefore, the article aims to socialize the research results that recognize the urgent importance of control in educational processes, school inspection as its form of expression and the basic functions, control, evaluation and advice to teach how to do, know how to demonstrate the more effective ways. The research methods used correspond to those of a theoretical level: historical-logical, documentary analysis, systemic structural-functional, modeling; The empirical methods were observation, interview, survey, professional pedagogical performance test, and mathematical statistics. Non-parametric Kolmogorov-Smirnov tests of goodness of fit, Wilcoxon, signs and Mac Nemar were used, expert criteria were applied to validate the proposal for a teaching observation guide, in correspondence with the requirements of the Third Improvement of the National Education System; which made it possible to assume school inspection as a form of control in the management process and its advisory function, based on the shortcomings of school directors and inspectors that prevent them from offering levels of help and demonstration; The proposed guide in its dimensional structuring contributes to the improvement of advice while its practical viability was confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Ochoa, H. D., Sánchez-Morales, J. V., & Sierra Socorro, J. J. (2023). The improvement of the advice in the school inspection, a road to improve the school administration. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3353. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3353
Section
ARTICLES
Author Biographies

Héctor Diego Martínez Ochoa, Central Institute of Pedagogical Sciences. Havana. Cuba

Coordinador Maestría en Supervisión Educativa

Investigador Auxiliar del ICCP

Julio Jesús Sierra Socorro, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Dr.C Pedagógicas. Licenciada en Filosofía y Licenciado en Derecho. Especialista Universitario en Gestión de la Administración

References

Casanova, M. A. (2021) La inspección educativa debe innovar y liderar, no solo controlar, The Conversation. Published: September 23, 2021 8.12pm BST. https://theconversation.com/la-inspeccion-educativa-debe-innovar-y-liderar-no-solo-controlar-168323

Cuesta Santos A. (2000). Gestión de competencias. Editorial Academia. La Habana.

Gutiérrez Ruiz, G.; Chaparro Caso-López, A. A. (2017) La organización escolar como variable asociada al logro educativo Universidad Autónoma de Baja California Verónica Azpillaga Larrea Universidad del País Vasco. Innovación Educativa, 17(74). http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n74/1665-2673-ie-17-74-00041.pdf

Kimball, W. (1965). Técnicas de Supervisión para Mejores Escuelas. Editorial Trillas. México. https://etrillas.mx/libro/tecnicas-de-supervision-para-mejores-escuelas_2336

Lago Queija, M. Alea González, M. Rodríguez González, J. (2019) El mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes para la evaluación formativa, Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(1):e1804, https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1804/792

Mendoza Abreu, Israel (2018) Supervisión educativa en la educación básica venezolana. Revista arbitrada del CIEG -Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, (34), 172-189. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.34%20(172-189)-Mendoza%20Abreu%20Israel_articulo_id424.pdf

Morales Barberá, S. (2022) Análisis de la función f) asesorar, orientar e informar a los distintos sectores de la comunidad educativa en el ejercicio de sus derechos y en el cumplimiento de sus obligaciones. Supervisión 21. Revista de Educación e Inspección, (64).

Ocando Cardozo, H. Y. (2017) La supervisión educativa como elemento clave para alcanzar la calidad educativa en las escuelas públicas. Revista Omnia, 23(3), 42-57 Universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=7375494700

Ochoa-Cruz, A. E.; Otero-Góngora, Y.; Caballero-Velázquez, (2022). La comunicación pedagógica en la actividad de dirección escolar. Revista Luz, 21(3), 123-134

Sandrone, R. S. (2022) La función formadora del supervisor escolar en un mundo complejo. Revista Diálogos Pedagógicos, XIX(38), 106-127) http://dx.doi.org/10.22529/dp.2021.19(38)08

Secretaría de Educación Pública, (2019). Funciones del supervisor escolar, en: Caja de herramientas. Fichero de estrategias didácticas para la asesoría y el acompañamiento del supervisor escolar, Estados Unidos Mexicanos.http://secundarias.sepbcs.gob.mx/CMS/uploads/apoyo_maestro/2.20Funciones20del20supervisor20escolar.PDF

Silva García, B. P.a. (2019) El papel de la inspección escolar en la mejora de los resultados educativos. EDUCAR, 49(1), 67-82 Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, España. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342130840005.pdf

Tamayo Pupo, A. Valiente Sandó, P. (2012) Modelo teórico de la dirección de la supervisión educativa a los institutos preuniversitarios. Revista Ciencias, Holguín, XVIII(1), http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/view/636/666

UNESCO. (2015) Declaración de Incheón. Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. UNESCO https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592?posInSet=269&queryId=50ce7668-e66c-4abb-aefe-be91c64352cb

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.