Respect for diversity, current challenge of the orientation and monitoring process

Main Article Content

Arahy Martín Ruiz

Abstract

The 2030 Agenda for Sustainable Development establishes as one of its objectives to achieve quality education for all throughout life. Within this framework and in the midst of the III Improvement of the National Education System, it is necessary to temper the guidance and follow-up process, the governing activity of the Diagnostic and Guidance Centers, to the current demands for a higher quality education. The objective of this work was focused on making a critical analysis of the conception of the current model for the implementation of the process in educational practice. For the structuring of the research, a pedagogical experiment was designed; this is carried out on the general philosophical and methodological basis offered by Dialectical and Historical Materialism, a scientific conception of the world that allows the multilateral analysis of social phenomena. The theoretical, historical - logical, analytical - synthetic methods and the inductive - deductive method and the empirical level were used: the interview, the survey and the documentary review. The main result exposes the needs and potentialities of the theoretical and methodological conception of the acting model for the implementation of the orientation and follow-up process in educational practice, which demonstrated the value of the process for attention to diversity, as well as the need of its transformation in the current conditions of the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martín Ruiz, A. (2023). Respect for diversity, current challenge of the orientation and monitoring process. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3310. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3310
Section
ARTICLES
Author Biography

Arahy Martín Ruiz, Ministerio de Educación República de Cuba

MsC en Educación Especial, metodóloga de la Dirección de Educación Especial del Ministerio de Educación, con más de 25 años de experiencia en el trabajo de los Centros de Diagnóstico y Orientación.

References

Ágreda Montoro, M., Alonso García, S. y Rodríguez García, A. (2020). El concepto de diversidad entendido por los futuros docentes. Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras, 7(9), 41-48.

Altamirano López, D.A., Paredes Zhirzhan, Z.M., Paredes Solís, W.E., Paucar Pomboza,B., Chango Simbaña, J.M., Llerena Medina, D.M y Sánchez Aguaguiña, R.E.(2021). Necesidades Educativas Especiales: Una mirada a la planificación de actividades

según el grado de discapacidad. Ciencias de la Educación, 7(6), 719-730 http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4

Álvarez, C. (2016). Las dificultades para innovar en la escuela: el caso de los grupos interactivos. Investigación en la Escuela, 2(6), 121-132 http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/R88/R88-8

Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI avances y desafíos. Lección magistral leída en el acto académico de Santo Tomás de Aquino. Universidad de Murcia. https://www.um.es/documents/1073494/11766712/Leccioon-Santo-Tomas-2019-Pilar+Arnaiz.pdf/e58361e5-5cf0-4ac1-991e-0b6eaf89638b

Carreño Acebo, M.E. y Joza Carreño, L.D. (2020) Integración escolar de niños con necesidades educativas especiales. Ciencias de la Educación, 6(4), 1150-1160 http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1526

Echeita, G. (2019) "Inclusión y exclusión educativa. De nuevo, "Voz y quebranto"". Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 11(2), 99-118.

Fernández Silva, I.L, Vázquez Zubizarreta, G. y Zurita Cruz, C. (2019) El diagnóstico psicopedagógico en la atención integral a los educandos con necesidades educativas especiales. Revista Luz 9(2), 82-88. https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/7621

Lara Espinosa, D. (2012) Colección del sistema universal de protección de los derechos humanos. Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r29903.pdf

Mesa, P., Leyva, M., López, R., Álvarez, C., Ricardo, M. & Núñez, O. (2006a). El trabajo de los Centros de Diagnóstico y Orientación. La Habana: Pueblo y Educación.

Mesa, P., Leyva, M., López, R., Álvarez, C., Ricardo, M. & Núñez, O. (2006b). El trabajo de los Centros de Diagnóstico y Orientación. La Habana: Pueblo y Educación.

Navarro Quinteros, S., Valle Lima. A., García Frías, S.& Juanes Caballero, I. (2021) La investigación sobre el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Cuba. Apuntes. La Habana: MINED https://www.mined.gob.cu/wpcontent/uploads/2021/10/investigacion3perfeccionamiento.pdf

Organización de Naciones Unidas. (2016) Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. ONU. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Silva Fernández. I.L y Ortega Rodríguez, F. (2016) Diagnóstico psicopedagógico de niños adolescentes y jóvenes con NEE. La Habana: Pueblo y Educación.