The didactics of the mother tongue for the strengthening of culture identity

Main Article Content

Dayaidys Leiva Ramírez
Tania Hernández Mayea
Ana Ivis Bonachea Pérez
Rolando Enebral Rodríguez
Tatiana García Echemendía

Abstract

The teaching-learning process of the mother tongue in the Bachelor of Education, Spanish-Literature course and the strengthening of cultural identity are based on the contributions of Cuban pedagogy, the dialectical-materialist method whose most current expression in Cuba is it manifests itself in the cognitive, communicative and sociocultural approach, 6 on the conceptions of the historical-cultural school and the developer teaching. Also in the educational framework, from the interrelation of the student with the cultural context in which he develops. The objective was to characterize the components of the teaching-learning process of the mother tongue in the Bachelor of Education, Spanish-Literature degree at the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez" for the strengthrning of cultural identity from the study of marti´s work. During the investigative process the methods were applied: analytical-synthetic and document analysis. A characterization of the aforementioned components is proposed. This evidenced the potential of the teaching-learning process of the mother tongue to strengthen cultural identity based on the treatment of language as an expression and support of cultural identity and the use of marti´s work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leiva Ramírez, D., Hernández Mayea, T., Bonachea Pérez, A. I., Enebral Rodríguez, R., & García Echemendía, T. (2023). The didactics of the mother tongue for the strengthening of culture identity. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3264. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3264
Section
ARTICLES

References

Burbano, M. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la lengua materna: la comprensión lectora en los estudiantes de la enseñanza básica primaria. Revista Conrado, 14(1), Cienfuegos octubre-diciembre. 2018.

Calderón, R. (2018). Didáctica del lenguaje y comunicación: campo de investigación y formación de profesores. Praxis & Saber, 9(21), pp. 151-178. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.7174

Duarte, O., Sobrino, E., Acosta, I. (2019). Estrategia de enseñanza-aprendizaje interdisciplinar para la comprensión de textos científicos. Pedagogía y Sociedad, 22(54). https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/694

Fierro, B. (2019). Educar desde la literatura: enraizamiento cultural para la pedagogía comprensiva. Revista Redipe, 8(8).

García, B. (2018). Consideraciones sobre el desarrollo de la compresión de los textos políticos martianos. Revista Pedagógica, 6(2), pp. 323-336. ISSN: 2308-3042.

Íñiguez, L. (2001). Identidad: de lo personal a lo social. Un recorrido conceptual. En Eduardo Crespo (Ed.), La constitución social de la subjetividad (pp. 209-225). Madrid: Catarata.

Leiva, D., Bonachea, A. I. y Enebral, R. (2021). El fortalecimiento de la identificación cultural de los estudiantes de primer año de la Licenciatura en Educación, Español-Literatura. Revista Maestro y Sociedad, 18(2), pp. 412-425. http://maestroysociedad.uo.edu.cu

Martínez, I. M. (2020). Algunas consideraciones metodológicas acerca del proceso de desarrollo de habilidades comunicativas orales de la lengua materna. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 8(2), pp. 1-7. https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i2.371

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de estudio E, carrera Licenciatura en Educación, Español-Literatura. La Habana, Cuba.

Roméu, A. et al. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. et al. (2013). Didáctica de la lengua española y la literatura. Compilación. La Habana: Pueblo y Educación.