Strategy to form the psycho-pedagogical counseling competence in the Pedagogy-Psychology professional in initial training

Main Article Content

Yunier Guerra Borrego
Lázara María Varona Moreno
Manuel Antonio Mulet González

Abstract

The formation of psycho-pedagogical counseling as a competence in the initial training of the Pedagogy-Psychology professional constitutes a social need, inasmuch as it surpasses the formation of this as a skill or mode of action. It is conceived from and for professional performance, as a concretion of what the professional intervention knows and needs, in a process from dependence to independence in practice. In this sense, the objective of this article is to socialize a pedagogical strategy for the formation of the psycho-pedagogical counseling competence from the internalization of its constitutive elements, its externalization in practice and the evaluative reflection of what it needed, applied and needs to transform in the formation for its efficiency. The scientific research methods used: analysis-synthesis, inductive-deductive and modeling; all of them of theoretical character and document analysis, observation, survey and specialists' criteria; of empirical character; demonstrated the scientific value, viability and feasibility of the strategy. The strategy, as a novel element, shows the new understanding of the formation of psycho-pedagogical counseling as a competence of the Pedagogy-Psychology professional in initial training and its contribution to reach agile professionals, prepared for change, useful in the management and solution of the conflicts that derive from it in the basic labor entities. It favors the awareness of the actions in the formation of the psycho-pedagogical counseling competence and stimulates the transit to higher stages.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerra Borrego, Y., Varona Moreno, L. M., & Mulet González, M. A. (2023). Strategy to form the psycho-pedagogical counseling competence in the Pedagogy-Psychology professional in initial training. Mendive. Journal on Education, 21(2), e3153. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3153
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yunier Guerra Borrego, Universidad de Las Tunas

Profesor del Departamento Pedagógica Psicología

Lázara María Varona Moreno, Universidad de Las Tunas

Departamento Pedagogía Psicología, jefa de la Disciplina Didáctica y Currículum

Manuel Antonio Mulet González, Universidad de Las Tunas

Departamento Pedagogía Psicología, profesor

References

Álvarez, A. (2019). La educación agropecuaria. Una aproximación a sus fundamentos en la formación inicial del profesional de Pedagogía-Psicología. Revista Cognosis, 4(2), 109-122. https://doi.org/10.33936/cognosis.v4i2.1865

Batista, N. & Valcárcel, N. (2022). Determinación de la prefactibilidad en la aplicación de una estrategia pedagógica para la formación de la competencia Emprender en la educación preuniversitaria como contribución a la formación integral del estudiante. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (15). http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Castro, G., Peña, S. & Boffill, T. F. (2018). Diagnóstico y comunicación. Desafíos en la preparación profesional del licenciado en pedagogía-psicología en formación inicial. Opuntia Brava, 10(1), 143-154. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/0b25e88a-0a54-4f96-8c63-c60662190084

Contrera, M., Torres, H. F. & Martí, Y. (2022). El proceso de formación inicial de la licenciatura en Educación, PedagogíaPsicología, en Cuba. Apuntes necesarios. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 7(1), 48-56

Gabarda, V., Rodríguez A. & Moreno, M. D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Education Siglo XXI, 3(52), 253-274.

Guerra, Y., Peña, S., Conde, M. M. y Peña, Y. (2021a). La asesoría del profesional de Pedagogía-Psicología a directivos y docentes para prevenir problemas educativos. Revista Pertinencia Académica, 5(3), 1-15. https://doi.org/10.5281/zenodo.5739356.m

Guerra, Y., Varona, L. M. & Mulet, M. A. (2021b). Competencia de asesoría psicopedagógica: formación impostergable en el estudiante de Pedagogía-Psicología. Revista Didasc@lia, XII(6), 90-100.

Ferreira, Y. & Castro, D. (2021). Prácticas y estrategias de evaluación que desarrollan los mejores docentes en el enfoque de formación basado en competencias. Revista Educare, 25(2), 279-305.

Imbernon, F. (2007). Asesorar o dirigir. El papel del asesor/a colaborativo en una formación permanente centrada en el profesorado y en el colectivo. Revista iberoamericana sobre cambio y eficacia y cambio en educación, 5(1), 1-9. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55100108

Orozco, M. Y., Niño, J. A. & Fernández, F. H. (2020). Estrategia pedagógica para formar a padres y acudientes sobre el fenómeno del ciberacoso. Revista Espacios, 41(23).

Pérez, V.B., Baute, M., & Maldonado, M.T. (2017). La asesoría: una forma de organización para la preparación de los directivos de educación superior en la evaluación profesoral. Universidad y Sociedad, 9(3), 102-108. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Román, D., García, S., Torres, V. E., Pantoja, P. M., Moreno, M. C. & Calzada, A. M. (2021). Construcción teórica de la asesoría psicopedagógica. Revista Cognosis, 6(2).

Ventura, M. (2008). Asesorar es acompañar. Revista de Currículum y formación del profesorado, 12(1), 1-14. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56717073018

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.