Cognitive and socio-affective strategies in the critical thinking of Peruvian teachers

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Maria Sonia Castro Marrón
Gilber Chura Quispe
Amparo Verástegui Quintanilla
Sugey Milagros Calderón Carazas

Abstract

Critical thinking is a fundamental skill in the teaching profession, but there is a lack of attention to its development or strengthening due to a lack of knowledge of appropriate strategies. Faced with this situation, the use of cognitive and socio-affective strategies has emerged as an alternative. The aim of this research is to check whether the use of cognitive and Socio-Affective Strategies (CSS) improves the critical thinking of regular basic education teachers. The study is a quantitative, quasi-experimental, longitudinal and explanatory study. We worked with 60 primary and secondary school teachers, of whom 40 were the Control Group (CG) and 20 were the Experimental Group (EG). A critical thinking questionnaire with adequate validity and internal consistency indices (á = 0.93) was used for measurement. The main results revealed that in the pretest there is no significant difference between the CG and the EG; whereas after the CST intervention the difference was high and significant in both groups (p < 0.05; TE > 0.5). In conclusion, CST significantly improves the critical thinking of basic education teachers.

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Castro Marrón, M. S., Chura Quispe, G., Verástegui Quintanilla, A., & Calderón Carazas, S. M. (2023). Cognitive and socio-affective strategies in the critical thinking of Peruvian teachers. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3077. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3077
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ARTICLES
Author Biographies

Maria Sonia Castro Marrón, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Maestra en ciencias:Educación con mención en educación superior . Licenciada en Ciencias Sociales y Promoción Sociocultural. Coordinador de Tutoría y Orientación Educacativa en una IE JEC.

Gilber Chura Quispe, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Magíster en Docencia Universitaria y Gestión Educativa, Licenciado en Educación en la Especialidad de Lengua y Literatura, docente del departamento de Lengua y Literatura de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Amparo Verástegui Quintanilla, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Docente del área de Matemática, LICENCIADA EN EDUCACION SECUNDARIA Especialidad FÍSICA Y MATEMÁTICA, Magister en MAESTRA EN CIENCIAS DE LA EDUCACION CON MENCION EN ADMINISTRACION DE INSTITUCIONES EDUCATIVAS Y TECNOLOGIAS DE LA INFORMACION

Sugey Milagros Calderón Carazas, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Sugey Milagros Calderón Carazas, Mg. En Docencia universitaria y gestión educativa, licenciado en Lengua, literatura y gestión educativa, actualmente labora como Director del CEBA "María Rosario Araoz".

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