Proposal of contents for the study of cultural landscape in the formation of Sociocultural Manager

Main Article Content

José Antonio Cebey Sánchez
Georgina Villalón Legrá
Yaima Mederos Jiménez

Abstract

In the initial training of the Sociocultural Manager, the treatment of the contents of the cultural landscape is of great significance for its contribution to the understanding of nature-society relationships in time and space, of the local and national heritage for its natural, historical, social, cultural and economic, which constitute famous tourist destinations, strategic objectives for the implementation of the 2030 Agenda and builders of cultural identity. The objective of the article is to present a proposal of the contents for the treatment of the cultural landscape, in the initial training of this professional. In the investigative process, the quantitative model was used with qualitative aspects. The theoretical methods: historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction allowed to enrich the foundations of researchers who have approached the cultural landscape and the empirical methods used were: document analysis, participant observation, interview and pedagogical tests. To validate the application of the designed proposal, a pedagogical experiment was developed that reached satisfactory results. The contents proposed to study about the Cuban cultural landscapes enhance the cognitive-affective spheres, the development of skills, the formation of values and the implementation of the strategic objectives of sustainable development, in the formation of the Sociocultural Manager.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cebey Sánchez, J. A., Villalón Legrá, G., & Mederos Jiménez, Y. (2023). Proposal of contents for the study of cultural landscape in the formation of Sociocultural Manager. Mendive. Journal on Education, 21(1), e3068. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3068
Section
ARTICLES
Author Biographies

José Antonio Cebey Sánchez, Universidad Central ¨Marta Abreu¨ de Las Villas

Licenciado en Geografía, MSc en Didáctica de la Enseñanza de la Geografía. Profesor Auxiliar del Departamento de Estudios Socioculturales,  de la Universidad Central ¨Marta Abreu¨ de Las Villas, Cuba, con más de treinta años de experiencia en la docencia.Sus principales líneas de investigación son: el paisaje cultural, gestión medioambiental y turismo cultural

Georgina Villalón Legrá, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciada en Geografía, Dra en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Centro de Estudio de la Educación de la Universidad Central ¨Marta Abreu¨ de Las Villas, con más de treinta y cinco años de experiencia en la docencia. Forma parte del colectivo de expertos encargados de la instrumentación de la tarea Vida en la Educación Superior. Sus principales líneas de investigación son: la Educación Ambiental, Tarea Vida, la toponimia, programas medioambientales aplicados a las cuencas hidrográficas

Yaima Mederos Jiménez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Graduada de Estudios Socioculturales. Máster en Conservación de la Biodiversidad. Profesora Auxiliar del Departamento de Estudios Socioculturales, en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Trabaja las líneas de investigación: consumo cultural, educación ambiental, promoción y gestión sociocultural.

References

Álvarez Larrain, A. (2018). El devenir histórico de los paisajes culturales de un pueblo catamarqueño (Andalhuala, Yocavil, Argentina). Revista colombiana de antropología, 54(1), 219-252.

Borges Machín, A.Y. (2020). Manual teórico-metodológico de orientación al docente para la dirección del proceso de formación de la habilidad profesional integradora, Gestión sociocultural. Feijóo.

Cambón Freire, E. del C. (2009). Paisajes culturales como patrimonio: criterios para su identificación y evaluación. Revista Científica De Arquitectura Y Urbanismo, 30(1), 1017. https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/79

Cañizares Ruiz, M. del C. (2014). Paisajes culturales, ordenación del territorio y reflexiones desde la geografía en España. Polígonos, Revista de Geografía, (26), 147-180.

Cañizares Ruiz, M. del C. (2020). Procesos y retos en torno al patrimonio y a los paisajes culturales: una reflexión teórica desde la geografía española. Revista de Geografía Norte Grande, 76, 189-212.

Espinosa Ocallaghan, M. (2007). Paisajes culturales en el oriente cubano. La gran piedra y su entorno. Ciencia en su PC, (4), 79-90.

Fernández Díaz, D.M. y Sánchez Giner, M.V. (2021). El paisaje cultural como recurso educativo indispensable para reflexionar acerca de la relación Hombre-Naturaleza. Revista Nuevas Tendencias en Antropología, (11), 21-44.

León B., J.M. (2018). Paisaje cultural y una nueva forma de entender el Patrimonio en Ecuador. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 14(2), 161-169.

López Segrera, Y. (2010). La Conservación del patrimonio cafetalero en el sudeste de Cuba: El Plan de Manejo Integral de un Paisaje Arqueológico. Apuntes 22(2), 172-183.

López Segrera, Y. (2017). Del Batey cafetalero al Paisaje Cultural: trascendencia de la autenticidad. Batey. Revista Cubana de Antropología Sociocultural, 9(9), 69-76.

Martínez Casanova, M. (2018). Gestión Sociocultural. Félix Varela: La Habana

Martínez-Osorio, P.A., Martínez-Ochoa, F.H. y Castellanos-Tuirán, A. (2020). Paisaje e imaginarios urbanos: dinámicas en la construcción de identidad y sentido de lugar en Sincelejo, Colombia. Estoa, 9(18), 37-44. DOI: 10.18537/est.v009.n018.a03

Melero Lazo, R.N. (2015). Paisaje Culturales. En Monumentos Nacionales de la República de Cuba, Collage Ediciones, Consejo Nacional de Patrimonio. La Habana.

Rigol Savio, I. (2014). Programa de Desarrollo del Caribe. Gestión de Paisajes culturales. Módulo 4. Oficina Regional de Cultura para América Latina y el Caribe de la UNESCO. La Habana.

Most read articles by the same author(s)