Projects with EduScrum techniques in the training of arts education teachers

Main Article Content

Julio Leyva Haza
Ramón Hurtado Guerra
Yusimí Guerra Véliz

Abstract

A current challenge in art education is to achieve collaborative learning in both knowledge management and creation. This requires moving to new methodologies such as project-based learning and EduScrum that emphasize teamwork. The objective of this article is to present the results of the collaborative learning of the students in the creation of a three-dimensional plastic work, through a project following the EduScrum techniques, in the subject Artistic Training III in the teaching career in Artistic Education in the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba, in the 2020-2021 academic year. A dialectical materialist methodology was assumed that integrates quantitative and qualitative methods based on a chronological series design with a single group to evaluate the collaborative learning of the students in the five phases in which the creation process was divided. The evaluations were carried out using a rubric created for this purpose. The results of the qualifications formed a time series from which the evolution of the teams was assessed. We worked with an intentional sample of eight students in the 2020-2021 academic year. The progressive progress experienced by the teams in the evaluations of each phase, both from a cognitive point of view and due to its positive impact on motivation, suggest that the collaborative learning of the students was strengthened by carrying out the project using EduScrum techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leyva Haza, J., Hurtado Guerra, R., & Guerra Véliz, Y. (2022). Projects with EduScrum techniques in the training of arts education teachers. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1190–1206. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3027
Section
ARTICLES
Author Biographies

Julio Leyva Haza, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Villa Clara. Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación.

Ramón Hurtado Guerra, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Villa Clara. Cuba.

Licenciado en Educación, Instructor de Arte. Profesor Asistente del Departamento de Educación Artística.

Yusimí Guerra Véliz, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Villa Clara. Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Departamento de Ciencias Exactas.

References

Álvarez-Rodríguez, M.D. y Bajardi, A., (2015). Arte colaborativo e identidad en la formación inicial del profesorado. Reidocrea, monográfico: 115-120. http://hdl.handle.net/10481/37125. DOI: 10.30827/Digibug.37125

Delhij, A., van Solingen, R. y Wijnands, W. (2015). La guía de eduScrum. Las reglas del juego. España. https://docplayer.es/11549591-La-guia-de-eduscrum-las-reglas-del-juego -setiembre-de-2015-desarrollado-por-el-equipo-de-eduscrum.html

Hurtado, R., Leyva, J., y Guerra, Y., (2021). La hibridación de tendencias educativas enfocada en la formación humanista del profesorado de artes. Revista Varela, 21(59), 116127. http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1213

Kuz, A., Falco, M., y Giandini, R. S. (2018). Comprendiendo la Aplicabilidad de Scrum en el Aula: Herramientas y Ejemplos. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (21), e07. https://doi.org/10.24215/18509959.21.e07

Mariño, S., Cardozo, G., y Alfonzo, P. (2021). Agilidad en el aprendizaje activo: propuesta en la asignatura modelos y simulación. Mendive. Revista de educación, 19(2), 542-554. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2351

Martín, S. (2020). Aplicación de las Metodologías Ágiles al proceso de enseñanza-aprendizaje universitario. Revista d'Innovació Docent Universitària, 20(12), 62-73. http://dx.doi.org/10.1344/RIDU2020.12.7

Onieva, J. L. (2018). Scrum como estrategia para el aprendizaje colaborativo a través de proyectos. Propuesta didáctica para su implementación en el aula universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 509-527. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7735

Rodríguez, C. J. (2016). Ambientes de aprendizaje colaborativo y creación colectiva en 3 weeks bside project experience. Revista SOBRE, 2, 09-24. https://doi.org/10.30827/5046.

Salido-López, P. V. (2021). La Educación Artística ante el reto de enseñar a aprender: un estudio de caso en la formación de docentes. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4), 1429-1447. https://doi.org/10.5209/aris.72439

Timkyw, N., Bournissen, J. M. y Tumino, M. C. (2020). Scrum como Herramienta Metodológica para el Aprendizaje de la Programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (26), e9. https://doi.org/10.24215/18509959.26.e9