The training of students as cultural promoters at the university: Main regularities

Main Article Content

Danny Cruz Arteaga
Osmani Alvarez Bencomo
Rosabel Nardo Gallardo

Abstract

The article addresses the university extension and its relationship with the training of student promoters. The objective was aimed at socializing the main results of an investigation about the training of students as cultural promoters at the University of Pinar del Río. The general method was the Dialectical-Materialist along with others, theoretical and empirical, among them the historical-logical, the synthesis analysis, the induction deduction, the Documentary Analysis, the In-depth Interview, the Participant Observation and the Discussion Group. The main results were in the regularities about the object of investigation. The conclusions point to the need to emphasize the role of these students and the importance of a training process based on the sociocultural development of the intra- and extra-university community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Arteaga, D., Alvarez Bencomo, O., & Nardo Gallardo, R. (2022). The training of students as cultural promoters at the university: Main regularities. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1328–1337. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3021
Section
ARTICLES
Author Biographies

Danny Cruz Arteaga, Universidad de Pinar del Río

Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Desarrollo Social. Profesora del Departamento de Educación Artística de la Universidad de Pinar del Río.

Osmani Alvarez Bencomo, Universidad de Pinar del Río

Doctor en Ciencias de la Educación Profesor Asistente de la Vicerrectoría de Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales.

Rosabel Nardo Gallardo, Universidad de Artemisa

Jefa del Departamento de Idioma Inglés. Facultad de Ciencias Médicas

References

Cano, A. & Ingold, M. (2020). La extensión universitaria en tiempos de pandemia: lo que emerge de la emergencia. Redes de Extensión, 7(38-45). Disponible en: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/download/9169/7956/

Jiménez, A., Silva, M., y Rovira, J. (2017). Fundamentos para el proceso de formación de los artistas aficionados de la FEU como promotores culturales universitarios. Asociación de Pedagogos de Cuba. Capítulo Cuba de la Asociación de Educadores de América Latina y del Caribe. VI Intercambio entre educadores de Latinoamérica. Pinar del Río.

Martínez, J. L., Suárez, A. D., Sarmiento, A. G., y Abreu, Y. N. (2018). Investigación y extensión universitaria: una mirada desde la Universidad de Matanzas, Cuba. + E: Revista de Extensión Universitaria, (9), 111-125. Disponible en: doi: 10.14409/extension.v8i9.Jul-Dic.7850.

MES. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. La Habana: MES Disponible en: https://www.mes.gob.cu/extension-universitaria

Rafaghelli, M. (2016). Las prácticas de extensión en Educación Experiencial como oportunidad para integrar docencia y extensión. +E: Revista de Extensión Universitaria, 6(6), 815. Ediciones UNL. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7125136

Rovira Álvarez, Y., López Calichs, E., Rojas Valdés, A. & Gilimas Siles, A. M. (2022). La formación de para la promoción de lectura: Aportes desde una concepción extensionista. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 123-138. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2681

Rovira, Y., Rojas Valdés, A., Vento Ruizcalderón, M. & Alvarez Bencomo, O. (2021). La articulación con la investigación en la gestión de la extensión universitaria. En: Córdoba, L., Rovelli, L., y Vommaro, P. Edit. Política, gestión y evaluación de la investigación y la vinculación en América Latina y el Caribe. CLACSO. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.5812211

Rovira, Y., y López, E. (2017). Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad y Sociedad ,9(5),82-89. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/715

Tommasino, H. y Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. Revista +E versión digital, (6), pp. 120-129. Ediciones UNL. Disponible en: https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/UNLPP_5aab8348fc8b4804f776ab7a0db92133

Ulloa, F., y Almuiñas, J. L. (2018). La extensión universitaria orientada a la promoción de la cultura artística: un reto de las instituciones de educación superior de América Latina.Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 19-36. Recuperado en 06 de octubre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100002&lng=es&tlng=es

Vento Ruizcalderón, M. y Ordaz Hernández, M. (2019). La formación en la Universidad de promotores de estilos de vida saludables. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23(6). Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4141

Most read articles by the same author(s)