Statistics based on educational research. Challenge for education professionals

Main Article Content

Luis Enrique Cardoso Rojas
Gresin Castro Pérez
Carlos Luis Fernández Peña

Abstract

The preparation of education professionals in the contents of Statistics based on educational research is a necessity for the successful development of research in this field. The objective of this article is to expose the limitations in the preparation of the contents of Statistics based on educational research as well as the results of the structuring and assessment of the impact of the improvement actions in this sense, for the teachers of the headquarters "Rafael María de Mendive", of the University of Pinar del Rio "Hermanos Saíz Montes de Oca". The use of methods at a theoretical, empirical and statistical-mathematical level made it possible to verify the limitations of the initial state of said process, as well as the structuring and assessment of the impact of the product designed based on the preparation of the teachers, in such a way as to guarantee the acquisition of the contents of Statistics based on educational research and raise their level of development for conducting research, thus achieving greater objectivity of their results. The assessment of the improvement strategy in educational practice confirmed its theoretical, methodological and practical contribution, confirming higher levels in the preparation of teachers from the cognitive and instrumental point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cardoso Rojas, L. E., Castro Pérez, G., & Fernández Peña, C. L. (2022). Statistics based on educational research. Challenge for education professionals. Mendive. Journal on Education, 20(1), 270–284. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2712
Section
ARTICLES
Author Biographies

Luis Enrique Cardoso Rojas, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesor, departamento Pedagogía-Psicología

Gresin Castro Pérez, Universidad de Pinar del Río

Dpto Educación Especial, Profesora

Carlos Luis Fernández Peña, Universidad de Pinar del Río

Vice decano Facultad de ·Educación Media

References

Añorga, J., Valcárcel, N. & Che, J. (2008). La parametrización en la investigación educativa. Varona. Revista Científico Metodológica, 47, 25-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635567005

Carballo, M. & Guelmes, E. L. (2016). Algunas consideraciones acerca de las variables en las investigaciones que se desarrollan en educación. Universidad y Sociedad, 8(1). https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/317

Gamboa, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427

López, R., Avello, R., Palmero, D. E., Sánchez, S. & Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2(Sup)), 441-450. http://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390

Medina, N. F. (2015). Las variables complejas en investigaciones pedagógicas. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 2(2). https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ra_universitarios/article/view/53

Pérez, L. O. (2006). Microsoft Excel: Una herramienta para la investigación. Medisur, 4(3), 68-71. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/225

Pérez, Y. T., Crespo, T. P. & López, R. (2018). Análisis estructural prospectivo sobre la enseñanza de la estadística en las carreras universitarias. Conrado, 14, 340-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500340&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Pupo, A. R. & Plaza, B. R. (2021). La superación profesional a distancia en la educación superior. Revista Conrado, 17(S1), 139-145. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view /1759

Rivadeneira, J. L., Barrera, M. V. & De La Hoz, A. I. (2020). Análisis general del spss y su utilidad en la estadística. E-IDEA Journal of Business Sciences, 2(4), 17-25. https://revista.estudioidea.org/ojs/index.php/eidea/article/view/19

Rodríguez, A. & Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista Escuela de Administración de Negocios, 82, 175-195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647; https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/1647

Torres, P.A. (2012). ¿No a los experimentos pedagógicos? ¿entonces, qué? Mendive. Revista de Educación, 11(1), 61-70. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/572

Torres, P. A. (2021). Las Ciencias de la Educación en Cuba. `Hablan' las evidencias: ¿qué hay que mejorar? (Ensayo científico). Taller científico del CEE y Conferencia Internacional de la Red RILPE "Retos y perspectivas de las Ciencias de la Educación". Ciego de Ávila, Cuba. https://drive.google.com/file/d/1whBYl2ayalLrCYyQSm1mNf3U-RRdvaLj/view

Valledor Estevill, R. & Guerrero García, J. (2018). El estudio y la transposición de contenidos en la investigación educacional. Opuntia Brava, 9(4), 165-177. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/219

Villegas, D. A. (2019). La importancia de la estadística aplicada para la toma de decisiones en Marketing. Revista Investigación y Negocios, 12(20), 31-44. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2521-27372019000200004&script=sci_abstract

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>