Foundations of a training model for preschool educators who direct Physical Education

Main Article Content

Rasciel de la Caridad Zayas Acosta
Juan Francisco Pérez Torres
Faustino Camejo León
Gustavo Pacheco Ruíz

Abstract

The third improvement of the National Early Childhood Education System traces as one of the main aspirations, the preparation of the educators to lead a higher quality educational process; where the educators attend all areas of development, among which is the area of Physical Education. The objective of this article is to establish a training model for educators for the improvement of the direction of the Physical Education area, as part of the educational process in preschool childhood. The materialist dialectical method is assumed as the most general method, which allows the determination of a system of theoretical methods, among them: logical methods such as modeling, systemic and structural-functional; as well as the procedures that make up the method: analysis and synthesis, induction and deduction. The selected population was 32 educators and 25 managers. The result of the research is expressed in a training model for educators, reveals the components in the theoretical, methodological and procedural levels. As conclusions are established, the links between the direction of the educational process developer of Physical Education in preschool childhood and training actions for the transformation of the actions of educators, as protagonists of the process they develop, to promote professional and human improvement, from establishing interdisciplinary links, identifying the problems and potentialities of the infantile context, as well as the inclusion of directed self-improvement and collaborative complementation from educational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zayas Acosta, R. de la C., Pérez Torres, J. F., Camejo León, F., & Pacheco Ruíz, G. (2021). Foundations of a training model for preschool educators who direct Physical Education. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1229–1246. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2562
Section
ARTICLES
Author Biography

Rasciel de la Caridad Zayas Acosta, Universidad "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Trabaja en el departamento de educación física de servicio de la Universidad de Pinar del Río. Profesor Auxiliar, Doctor en ciencias de la Educación

References

Burguet, N., Valcárcel & Burguet, I. (2017). La consultoría como opción para la capacitación en Buenas Prácticas de Farmacovigilancia. Revista CENIC Ciencias Biológicas, 48(2), 33-40. https://revista.cnic.cu/index.php/RevBiol/article/view/22

Blanco, A. (2008). Reflexiones necesarias para la concepción de la capacitación en el marco del postgrado. Revista Pedagogía Universitaria, XIII (4).

Díaz Vera, E.; López Rodríguez del Rey, M.M., & Bermúdez Monteagudo, B. (2015). La capacitación profesional de las promotoras del programa Educa tu Hijo. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 100-107. Recuperado en 25 de noviembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000300015&lng=es&tlng=es

UNESCO (2015). Carta Internacional de la Educación Física y el Deporte. UNESCO.

INDER (2019). Precisiones metodológicas de la Educación Física y el Deporte para todos 2019-2020 del INDER en Cuba. La Habana: INDER

Infante & Breijo (2017). Mirada histórica al proceso de Capacitación en el Mundo. Mendive. Revista de Educación, 15(1), 57-64.

Legrá, A.A. (2018). Elementos teóricos y prácticos de la investigación científico tecnológica. ISMM: Cuba. Recuperado a partir de https://universoabierto.org/2019/06/24/elementos-teoricos-y-practicos-de-la-investigacion-cientifico-tecnologica/

Leontiev, (1981). Actividad, conciencia y Personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.

MES (2019). Reglamento de Posgrado del Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba (RM 140/2019). Cuba: MES

MES (2017). Plan educativo de la Primera Infancia. Ministerio de Educación, Cuba © Editorial Pueblo y Educación, ISBN 978-959-13-3188-5

Torres Ramos, Y.H., Pérez Travieso, I. (2017) La capacitación a ejecutores en el empleo de los medios didácticos. Praxis Investigativa ReDIE: revista electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 9(16) ISSN-e 2007-5111. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6558223

Valle, A. (2012). La investigación pedagógica: otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigotski (1981). Pensamiento y lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Zayas, R. (2019) Estrategia de capacitación para el mejoramiento de la Educación Física en la infancia preescolar ISSN: 19962452 RNPS: 2148 Revista de Ciencia y tecnología en la Cultura Física Pódium, 14(2): 204-221 Disponible en: https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/816

Zayas, Valcárcel & Vento (2019). Caracterización de la capacitación a educadoras de la infancia preescolar que dirigen la Educación Física. Mendive. Revista de Educación, 17(3), p. 421-436 Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1552