Training for pedagogical practice with Asperger children

Main Article Content

Kathleen Santos Basilio
Edwin Roger Esteban Rivera

Abstract

In Peru and in the world, the inclusion of students with special educational needs, including children with Asperger's syndrome, in regular basic education is advocated; however, this long-awaited inclusion does not have the results due to multiple factors, one of which is the lack of preparation of teachers to practice teaching. With the aim of helping teachers have references to apply them in their professional work, we share the experience of the Education without Limits program aimed at teachers who work with Asperger children. The research was approached with the experimental method and we worked with 29 teachers of the initial level who work in public institutions and who have at least one Asperger student in the class. The observation technique was used and the observation sheet was used to collect data on teaching practice. The processing was carried out with the SPSS 24 statistical program and as a result there is a statistically difference between the observation score before and after the intervention, finding a Student t value t = -17.042 that is lower than t = -1.701, concluding that it is vital to train teachers to contribute to the successful inclusion of Asperger children in regular basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos Basilio, K., & Esteban Rivera, E. R. (2021). Training for pedagogical practice with Asperger children. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1080–1090. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2545
Section
ARTICLES
Author Biographies

Kathleen Santos Basilio, Universidad Nacional Hermilio Valdizán

Psicóloga de profesión, maestra en Investigación y Docencia Superior, docente en la Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

Edwin Roger Esteban Rivera, Universidad Nacional Hermilio Valdizán

Dr. en Ciencias de la Educación, Director de la Unidad de Posgrado, facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Perú.

References

Alonzo, D. C. & Aguilar, E. K. (2020). Estrategia metodológica inclusiva para niños con síndrome de asperger en las clases de Educación Física. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 5(1), 19-32. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2182

Bedor, L. P. (2018). La formación continua de los docentes para la inclusión de los estudiantes con necesidades educativas especiales. Espirales. Revista Multidisciplinaria de investigación, 2(20). http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/338/302

Cabrera, M. & Medina Azócar, M. (2017). El docente de aula regular y la atención educativa de niños que presentan Sindrome de Asperger. Dialógica: revista multidisciplinaria, 14(1), 50-86. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialogica/article/view/5769

Comboni, S., Juárez, J. M. & Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos. Estudios críticos de la sociedad, 62, 41-84. https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/352

Contreras, P. (2018). Trastorno del Espectro Autista (TEA). Psiquiatría y Salud Mental, 35(1/2), 114-121.

Esteban Rivera, E. R. (2007). Cómo elaborar proyectos de investigación en educación. Graficentro.

Fortuny, R. & Sanahuja, J. M. (2020). Comparativa de las estrategias metodológicas utilizadas en dos escuelas inclusivas con alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Revista Educación, 44(1), 15-30. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36889

Gómez Galeano, N. M. (2013). Estrategias Metodológicas aplicadas por los docentes para la atención de niñas(os) con necesidades educativas especiales, asociados a una discapacidad en III Grado A de la Escuela Oscar Arnulfo Romero. Revista Científica de FAREM-Estelí, (6), 1-5. https://rcientificaesteli.unan.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/529

González-Alba, B., Cortés-González, P. & Mañas-Olmo, M. (2019). El Diagnóstico del síndrome de Asperger en el DSM-5. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 17(2), 332-353. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612019000200006&lng=es&tlng=es

Pichot, P. (1995). DSM-IV Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. American Psychiatric Association de Washington.

Ramón Santiago, P., Aquino Zúñiga, S. & García Martínez, V. (2015). Necesidades educativas especiales (NEE) del nivel básico del Estado de Tabasco (Estudio diagnóstico). En V. García Martínez, S. Aquino Zúñiga, J. Izquierdo, & P. Ramón Santiago, Investigación e innovación en inclusión educativa. Diagnósticos, modelos y propuestas (pp. 35-50). Durango: Red Durango de Investigadores Educativos, A.C. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296981

Reynoso, C., Rangel, M. J. & Melgar, V. (2017). El trastorno del espectro autista: Aspectos etiológicos, diagnósticos y terapéuticos. Revista médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 55(2), 214-222. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=71938

Valenzuela, B., Lúgigo, M. G. & Ángeles, C. Á. R. de los. (2015). Inclusión educativa, una aproximación a sus condiciones en educación básica en el estado de Sonora. En V. García Martínez, S. Aquino Zúñiga, J. Izquierdo, & P. Ramón Santiago, Investigación e innovación en inclusión educativa. Diagnósticos, modelos y propuestas (pp. 69-81). Red Durango de Investigadores. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296979

Vásquez, B. & Del Sol, M. (2017). Características Neuroanatómicas del Síndrome de Asperger. International Journal of Morphology, 35(1), 376-385. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100060

Zapata, M. E., Beltran, C., Martinez, J. & Cuartas, J. M. (2020). Desempeño Intelectual en el Síndrome de Asperger. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 20(1), 1-16. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/CHP/article/view/3277