Heritage education in pedagogical careers at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Main Article Content

Marlen Silva López
Alina Jiménez Morejón
Noelia Afre Socorro

Abstract

The university as a sociocultural institution has within its mission to preserve, develop and promote culture in its different manifestations, among which cultural heritage, as a socially valuable element, needs to be preserved for current and future generations. In this sense, the research addressed the issue of heritage education in pedagogical careers at the University of Pinar del Río. Its main objective was to propose a heritage education program as part of the optional curriculum of the subjects taught from the university extension for students of pedagogical careers, which contributes to the preservation of the nation's cultural heritage, as well as to the preservation of the cultural heritage of the university itself. The study was carried out from a descriptive-explanatory investigative perspective and the recurrence to methods of the theoretical and empirical levels, including the logical historical, together with the logical procedures of synthesis analysis, as well as scientific research techniques such as the interview and the survey. . The main results obtained showed weaknesses in the heritage education process in university pedagogical careers. From the study carried out, it is concluded that heritage education in pedagogical careers at the University of Pinar del Río constitutes an expeditious way for a better knowledge, preservation and dissemination of cultural heritage, as well as contributing to the development of values and the strengthening of cultural identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva López, M., Jiménez Morejón, A., & Afre Socorro, N. (2021). Heritage education in pedagogical careers at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Mendive. Journal on Education, 19(4), 1278–1292. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2420
Section
ARTICLES
Author Biographies

Marlen Silva López, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

MSc en Desarrollo Social, Profesora asistente, departamento de Actividades Extracurriculares. VREURI

Alina Jiménez Morejón, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

MSc en Desarrollo Social. Profesora asistente. Departamento de Actividades Extracurriculares. VREURI.

Noelia Afre Socorro, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

MSc en Ciencias de la Educación. Profesora asistente. Departamento de Actividades Extracurriculares. VREURI

References

Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: Mirando al 2030. Undefined. Conferencia inaugural dictada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana, Cuba. https://www.semanticscholar.org/paper/%E2%80%9CUniversidad-innovadora-por-un-desarrollo-humano-al-Ort%C3%ADz /c9785354e17617b555c13adf32935bbbd29ee761

Aroche, A., Dávila, M., & Acosta, Y. (2018). Carvajal, A., Valdés M., y Traba, Y. (2018). Espacios universitarios para la educación patrimonial. Revista Congreso, 7(1). http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

CRES. (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. Integración y Conocimiento, 7(2), 96-105. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/2261

Cuenca, J. M., Martín, M., & Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49(1), 45-54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54 https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/14230

Díez Bedmar, Mª. C. (2020). Educación patrimonial, intergeneracionalidad e interseccionalidad desde una perspectiva de género. Experiencia y conclusiones para la formación inicial de educadores y docentes. Investigación en la Escuela, (100), 55-70. DOI: https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.05

Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: Retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(2), 415-436. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-07052016000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Laffita, I., & Laffita, F. (2017). La educación patrimonial para el desarrollo sostenible en la formación del instructor de arte en Imias. Revista Caribeña de Ciencias Sociales (octubre 2017). En línea: https://www.eumed.net/rev/caribe/2017/10/educacion-patrimonial-arte.html

http://hdl.handle.net/0.500.11763/caribe1710educacion-patrimonial-arte

Ministerio de Educación Superior (MES). (2018). Resolución 2 de 2018. La Habana: MES. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1972). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural y Natural. UNESCO. http://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf

Partido Comunista de Cuba (PCC). (2021). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana: CC PCC. https://planipolis.iiep.unesco.org/en/2017/lineamientos-de-la-pol%C3%ADtica-econ%C3%B3mica-y-social-del-partido-y-la -revoluci%C3%B3n-para-el-per%C3%ADodo-2016

Raboso, D. (2017). La educación patrimonial y su importancia para la preservación del Patrimonio: experiencias educativas y materiales para su desarrollo en el aula. Publicaciones Didácticas, (89), 184-494.

Rodríguez, E., & Santos, I. (2012). La Educación Patrimonial en la escuela: Algunas consideraciones teóricas y metodológicas. Editorial Académica Española.

Rodríguez, E., Valdivia, I., & Soler, G. (2017). La educación patrimonial en las licenciaturas en educación. Una experiencia en la Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas, Cuba. Amazonia Investiga, 6(11), 24-37. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/597

Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba,. XII Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2020, La Habana. http://www.conqresouniversidad

Souza da Costa, C., Serráo, E., & Moraes de Azevedo, I. (2018). Educación Ambiental Patrimonial como componente de la educación integral. Revista Científica Internacional (1), 309-324.