Development of fine motor skills with playful activities in preschool children/Desarrollo de la motricidad fina con actividades lúdicas en niños preescolares

Main Article Content

Mónica Luzmila Ochoa Rodríguez
Walter Wilfredo Ochoa Yupanqui
Maritza Rodríguez Lizana

Abstract

In early childhood, neurodevelopment and motor development begin, which provide the skills to achieve social interaction. In Peru, initial education is responsible for this goal, but many teachers do not employ it; consequently, at the end of the pre-school stage, children have limitations in the tracing of calligraphic features, clipping, filling and tearing; with negative effects on higher education levels; Therefore, the objective was to determine the influence of playful activities on the fine motor skills of preschool children from the IEP "Cyberkids" Ayacucho. The research used the hypothetico-deductive method, experimental type and pre-experimental design with a sample of 30 children aged 3 and 4 years; The data were collected with an observation sheet (pre-test and post-test), which allowed determining the influence of recreational activities on fine motor skills, confirming with the Wilcoxon statistic that recreational activities influence the improvement of fine motor skills (visual, hand, facial and gesture) in children aged 3 and 4 years (p = 0.000), for which its use is suggested in the teaching of preschool-age children.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ochoa Rodríguez, M. L., Ochoa Yupanqui, W. W., & Rodríguez Lizana, M. (2021). Development of fine motor skills with playful activities in preschool children/Desarrollo de la motricidad fina con actividades lúdicas en niños preescolares. Mendive. Journal on Education, 19(2), 600–608. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2393
Section
ARTICLES
Author Biographies

Mónica Luzmila Ochoa Rodríguez, Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga

MAESTRA EN PSICOLOGIA EDUCATIVA. DOCENTE DE EDUCACIÓN INICIAL. INVESTIGADORA EN PEDAGOGÍA.

Walter Wilfredo Ochoa Yupanqui, Universidad Nacional de San Cristobal de Huamanga

DOCENTE UNIVERSITARIO, MAESTRO EN DOCENCIA UNIVERSITARIA. INVESTIGADOR EN PEDAGOGÍA. EDUCACION AMBIENTAL, BIOCOMERCIO, ETNOBOTANICA

References

Aroquipa, Y., Sucari, R., Chambi, N., & Supo, F. (2019). Calidad en la educación peruana, una exigencia social. PURIQ, 1(02), https://doi.org/10.37073/puriq.1.02.30

Cabrera, B.de la C., & Dupeyrón, M. de las N. (2019). El desarrollo y la estimulación de la motricidad fina en los niños y niñas del grado preescolar. Mendive. Revista de Educación, 17(2), 222-239. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1499

Cajamarca, R. (2018). Incidencia del Rol de la Familia en el Desarrollo Motor de Educandos de 3 y 4 años en un Centro de Educación Básica Localizado al Sur de Guayaquil. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 6(2), 30-37. DOI: https://doi.org/10.34070/rif.v6i2

Camargos, E., & Mendes Maciel, R. (2016). La importancia de la psicomotricidad en la educación de los niños. Revista científica multidisciplinaria base de conocimiento, 9(1), 254-275. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/psicomotor-en-la-educacion-y-el-nino

Delgado-Mero, D. M. (2016). El juego como método para el desarrollo de las habilidades motoras en la preparatoria. Dominio de las Ciencias, 2(4), 164-178. https://doi.org/10.23857/pocaip. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/224

García, M., & Batista, L. M. (2018). El desarrollo de la motricidad fina en los niños y las niñas de la primera infancia. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, 8. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/motricidad-primera-infancia.html

Gutiérrez Duarte, S. A., Ruiz León, M. (2018). Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9(17), 33-51. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2448-85502018000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Mendoza Morán, A. M. (2017). Desarrollo de la motricidad en la etapa infantil. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 3, 8-17. https://doi.org/10.31876/re.v1i3.11

Nicolás, M. R., Arencibia, W. J., & Espinosa, E. de las N. (2011). Actividades lúdicas para el desarrollo de la motricidad fina en niños y niñas de 4 a 5 años de edad. EFDeportes.com, Revista Digital, 160. https://www.efdeportes.com/efd160/actividades-ludicas-desarrollo-de-la-motricidad-fina.htm

Ramírez Aguirre, G., Gutiérrez Cedeño, M., León Piguave, A., Vargas Cruz, M., & Cetre Vásquez, R. (2017). Coordinación grafoperceptiva: Incidencia en el desarrollo de la motricidad fina en niños de 5 a 6 años de edad. CIENCIA UNEMI, 10(22), 40-47. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5826/582661263004/html/index.html

Ramírez, P., Patiño, V., & Gamboa, E. (2014). La educación temprana para niños y niñas desde nacimiento a los 3 años: Tres perspectivas de análisis. Revista Electrónica Educare, 18(3), 67-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4780928

Sánchez, A. M., Calderón, A. D., Meza, C. T., Mesa, I. C., Guevara, M. A., Trejos, P. A., González Santamaría, J., & López García, C. J. (2017). Perfil Psicomotor de niños entre 4 y 5 años Centro de Desarrollo Infantil Otún, Pereira Colombia 2016. Cuaderno de investigaciones: semilleros andina, 10. https://revia.areandina.edu.co/index.php/vbn/article/view/822

Segers, D. J., Bravo Loor, S. D., Moreira López, T. E., García Revelo, F. M., Villafuerte Holguín, J. S., Sacan Moreira, M. T., & Barcia Carrillo, E. L. (2018). Estado Psicomotriz de Niños y Niñas del Cantón Jaramijó, en 2016. Revista Científica Hallazgos, 3(21). https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/242

Zafra Tristancho, S. L., Vergel Ortega, M., & Martínez Lozano, J. J. (2016). Ambiente de aprendizaje lúdico de las matemáticas para niños de la segunda infancia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 7(2), 14-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517754054003

Zapata, B., & Restrepo, J. (2013). Aprendizajes relevantes para los niños y las niñas en la primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 217-227. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/847

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.