Methodological preparation for the teaching-learning process management of the Industrial Engineering/Preparación metodológica para la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Ingeniería Industrial

Main Article Content

Michel García Pérez
Liset Perdomo Blanco

Abstract

The work presents alternative solutions to the problem of the limited knowledge of the teachers of the Department of Industrial Engineering of the Faculty of Mechanical and Industrial Engineering of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, regarding the direction of the teaching process-learning of Business Resource Planning systems within the subjects of the career's own curriculum. The objective is to propose a system of methodological preparation actions for teachers of the Industrial Engineering career that includes systems (ERP) as content. To respond to the problems raised in the research, the materialist dialectical method is followed with the link between qualitative and quantitative analyzes. Observations, interviews and document analysis have been applied in the stages of diagnosis, implementation and discussion of results. The main results are methodological actions within the methodological work plan that, with a systemic nature, prepare the teacher for the use of Business Resource Planning systems in the direction of the teaching-learning process. It is concluded in the research that with the application of the proposed methodological actions the theoretical and practical knowledge about Business Resource Planning systems and their inclusion in the contents of the subjects of the own curriculum are raised, an issue that contributes to offering solutions to the company from the academy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Pérez, M., & Perdomo Blanco, L. (2021). Methodological preparation for the teaching-learning process management of the Industrial Engineering/Preparación metodológica para la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Ingeniería Industrial. Mendive. Journal on Education, 19(2), 578–599. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2348
Section
ARTICLES
Author Biography

Michel García Pérez, Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Jefe del Departamento de Mantenimiento Especilizado

References

Alonso, S. (2017). Comprensión y utilización del término gestión en la educación. Congreso Internacional Pedagogía 2015. La Habana: Educación Cubana. (ISBN: 978-959-18-81-6).

Barrera Jiménez, R., Barrera Jiménez, A., & Hernández Amaro, L. (2015). Algunas consideraciones en torno al desarrollo de habilidades profesionales del ingeniero informático y el rol de la comprensión de texto en la modelación de algoritmos computacionales. Mendive. Revista de Educación, 13(2), 112-117. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/713

Borges, A. Y. (2019). La formación de la habilidad profesional integradora, Gestión Sociocultural, en la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Santa Clara, Villa Clara: Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Boyle, T., y Strong, S. (2006). Skill Requirements of ERP Graduates. Journal of Information Systems Education (JISE), 17(4), p. 403-412 https://jise.org/Volume17/n4/JISEv17n4p403.html

Castañeda Hevia, A. (2013). Pedagogía, Tecnologías digitales y Gestión de la Información y el conocimiento en la enseñanza de la ingeniería, La Habana: Editorial Félix Varela. ISBN 978-959-07-1675-1

Díaz-Canel, M. (25 de Marzo de 2019). Destaca Díaz-Canel papel de las universidades para el desarrollo del país. . Vanguardia, págs. 1-2.

García Batista, G., y Caballero Delgado, E. (2004). Didáctica: teoría y práctica .Capítulo 14. El trabajo metodológico en la escuela cubana. Una perspectiva actual. La Habana: Pueblo y Educación.

García Batista, G., & Col. (2002). Didáctica. El trabajo metodológico en la escuela cubana. Una perspectiva actual. La Habana.

Hawking, P., y Stein, A. (2003). E-skills: The Next hurdle for ERP implementations. Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences.

Horruitiner, P. (2011). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

ICCP, I. C. (1998). Algunos ideas acerca del el trabajo metodológico y de superación de los docentes. Proyecto escuela primaria sobre el concepto de trabajo metodológico. La Habana: ICCP

Ministerios de Educación Superior. (2018). Gaceta Oficial No.25 Ordinaria del 21 de junio. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba, Ministerio de Justicia.

Montes Miranda, A. J., Romero González, Z., & Gamboa Suarez, A. (2017). La formación docente en el marco de la política de calidad de la Educación Básica en Colombia. Revista ESPACIOS. 38(20). https://www.researchgate.net/publication/331498757_La_formacion_docente_en_el_marco_de_la_politica_de_calidad_de_la_Educacion_Basica_en_Colombia

Oms Palenque, D., Navarro Leyva, Z., & Franco Luis, J. (2018). Experiencia en el desarrollo de la habilidad informática manipular el teclado en escolares del primer ciclo de la educación primaria. Opuntia Brava, 10(2), 82-97. https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v10i2.89

Rivas Almaguer, B., Pérez Soria, M., y Hernández López, R. (2019). Metodología para la preparación psicopedagógica especial del profesor de la escuela de trastornos de la conducta. Opuntia Brava, 11(Especial), 268-281. https://doi.org/https://doi.org/10.35195/ob.v11iEspecial.683

Santaya Domínguez, M., Breijo Worosz, T., y Piñero Peña, I. (2019). Bases teóricas del proceso de desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas. Conrado, 14(64) Cienfuegos. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/806

Sierra, Y., Castellanos, E., y García, Y. (2013). Preparación de los docentes para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje utilizando niveles de asimilación. Edumecentro, 5(2), 95-107. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300007

Uzcátegui, R. (2018). Becas, escuela de verano y misiones educacionales para la formación del profesorado chileno y la educación venezolana (1934 - 1938). Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, (20) pp. 83-104. http://revistas.academia.cl/index.php/pfr/article/view/1088