Diagnosis of the arithmetic problems understanding in the primary education

Main Article Content

Karel Perez Ariza

Abstract

The understanding constitutes an essential element in the teaching-learning process of the word problems solving. Nevertheless, in this last has predominated the conception that lays stress on the result, what limits the precision of achievements and student's insufficiencies, his possible causes and the instrumentation of an adequate intervention. Logically, held in a conception that the solution of problems like a process of textual understanding, in the article defends, they offer theoretical and methodology considerations on his diagnosis. In investigation, they used various empiric methods and theorists, such as documentary analysis, analysis synthesis, induction deduction and the modelation. Enter the principal results that they make a contribution they are: the recontextualization of dimensions, indicators and levels of performance of the textual understanding to the words problems solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Perez Ariza, K. (2020). Diagnosis of the arithmetic problems understanding in the primary education. Mendive. Journal on Education, 18(4), 883–892. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2127
Section
ARTICLES
Author Biography

Karel Perez Ariza, Universidad de Camaguey

DrC. Pedagógicas y Profesor auxiliar

References

Blanco, L.J. & Caballero, A. (2015). Modelo integrado de resolución de problemas de matemáticas. En L.J. Blanco, J. Cárdenas & A. Caballero (Eds.), La resolución de problemas de Matemáticas en la formación inicial de profesores de Primaria (109-122). España: Universidad de Extremadura.

Campistrous, L. & Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Pueblo y Educación.

Cruz Proenza Garrido, Y., Romero Rodríguez, R. H. & Marrero Silva, H. (2020). Calidad de la educación: reflexiones acerca de las áreas de contenido, dominios cognitivos y nivel de desempeño del aprendizaje de la Matemática. Opuntia Brava, 12(2), 272-283.

Hernández Sánchez, J.E. (2012). Criterios para la evaluación de la comprensión de textos como sistema de relaciones cognitivo-afectivas. Transformación 8(2), 24-36.

Jiménez, M. (2005). Para ti maestro. Folleto de ejercicios de Lengua Española 3er. grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Jiménez, M. (2005). Para ti maestro. Folleto de ejercicios de Lengua Española 6to. grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Leyva Leyva, L. M., Proenza Garrido, Y., Leyva Leyva, J. L., Cristo Varona, R. & Romero Rodríguez, R. (2008). Reflexiones sobre la evaluación de la calidad del aprendizaje en la práctica pedagógica en la escuela primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 44(7), 1-11.

Montero, L. V. & Mahecha, J. A. (2020). Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura del texto. Praxis y Saber, 11(26), 272-283.

Pérez Ariza, K. (2017). Problema matemático, texto, solución de problemas y comprensión textual. Reflexiones. Varona 66, 1-9.

Pérez Ariza, K. (2020). Una tipología de ejercicios para el tratamiento de la comprensión de problemas aritméticos verbales. Luz 19(3), 66-80.

Pérez Ariza, K., Álvarez García, E. & Breña Rivero, C. (2016). Reflexiones sobre el concepto de problema matemático. Revista Bases de la Ciencia, 1(1), 25-34. https://doi.org/10.33936/rev_bas_de_la_ciencia.v1i1.98

Pérez Ariza, K., Coaguila Manero, L. M. & Hernández Sánchez, J. E. (2019). Implicaciones didácticas de la textualidad de los problemas aritméticos. Opuntia Brava, 11(Especial 2), 269-279.

Pérez Ariza, K., & Hernández Sánchez, J. E. (2015). La comprensión en la solución de problemas matemáticos: una mirada actual. Luz, 62(4), 16-29.

Pérez Ariza, K. & Hernández Sánchez, J. E. (2017). La elaboración de preguntas en la enseñanza de la comprensión de problemas matemáticos. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 20(2), 223-248. https://doi.org/10.12802/relime.17.2024

Pérez Ariza, K. & Hernández Sánchez, J. E. (2020). Las estrategias lectoras en la comprensión de problemas aritméticos en la educación primaria. Roca, 16, 717-729.