The treatment of environment education at the primary school / El tratamiento de la educación ambiental en la educación primaria

Main Article Content

Yandi Cruz Castro
Elina Pulido Acanda
Bárbara Dayamí García Rodríguez

Abstract

Environmental preservation has become a major issue on national and international stages. In Cuba, environmental education constitutes a transversal axis that passes through all the subjects of the school curriculum; however, there are difficulties in preparing teachers to take on the challenge that corresponds to them in their teaching. Hence, the objective of this article is to propose a system of workshops for the treatment of environmental education aimed at the preparation of the teacher who graduated from the Bachelor of Primary Education career from the schools "Francisco Gómez Toro" and "José de la Luz y Caballero "from the Mantua municipality. To meet this objective, the historical-logical method, the system approach, analysis and synthesis and modeling were used from the theoretical point of view, while from the empirical point of view the survey, the interview, the documentary analysis were used, scientific observation and descriptive statistics. As a result, it is determined that in the context of professional performance of recently graduated primary teachers, there is a contradiction between the need for an adequate treatment of the basic environmental content in the education of schoolchildren and the insufficient preparation they possess. Therefore, it concludes with a proposal for a system of workshops, characterized by exchange, reflection, the exposition of experiences and experiences that are relevant and generalizable to other careers of the Municipal University Center of Mantua.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Castro, Y., Pulido Acanda, E., & García Rodríguez, B. D. (2021). The treatment of environment education at the primary school / El tratamiento de la educación ambiental en la educación primaria. Mendive. Journal on Education, 19(1), 257–271. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2095
Section
ARTICLES

References

Añorga, J. (1995). Glosario de términos de educación de avanzada. La Habana: Centro de Estudios de Educación Avanzada (CENECEDA). Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona", La Habana, Cuba.

Añorga, J. (1996). Glosario de término de Educación Avanzada. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.

Ávila Rabaza, M. E., Santos Abreu, I., Mederos Piñeiro, M., & Espert Castellanos, B. (2019). La superación del maestro primario: vía para el mejoramiento de su desempeño profesional pedagógico ambiental. Universidad y Sociedad, 11(5), 89-98. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1347

Castillo, T. (2013). La preparación al docente. La Habana: Pueblo y Educación. Companioni Martínez, J., & Rodríguez Bernal, F. (2017). Superación de los docentes de ciencias agropecuarias en el uso de los recursos informáticos. Márgenes, 5(2), 82-97. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/590

Enebral Rodríguez, Y., Enebral Rodríguez, R., & Pérez Pérez, O. (2018). La preparación del egresado de la carrera licenciatura en educación primaria, para el tratamiento de la educación ambiental. Pedagogía y Sociedad, 21(51), 183-203. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/588

Fernández Palenzuela, R., Martínez Morgado, A., & Bosque Suárez, R. (2018). El perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la educación primaria. Ideas rectoras y consideraciones generales. Varona, Revista Científico-Metodológica, (67). Recuperado a partir de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1992-82382018000200019

Guevara Rojas, A. (2017). La educación ambiental: una herramienta para fortalecer la formación. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (12). Recuperado a partir de https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/12/educacion-ambiental-docente.html

Guevara Rojas, A., & Martínez Suárez, N. (2018). La educación ambiental de los escolares primarios desde el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias naturales. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (6). Recuperado a partir de https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/ensenanza-ciencias-naturales.html

Luis Bombino, L., & Jiménez Puerto, C. L. (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (julio). Recuperado a partir de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docente-ensenanza.html

Mariño Sánchez, M. A., & Bao Pavón, L. (2007). Las formas de organización de la enseñanza en la educación superior. Cienfuegos: ISP Conrado Benítez.

Mendoza del Toro, I. R., Companioni Álvarez, I., & Sánchez Morales, J. V. (2017). Sistema de talleres metodológicos para la calidad del desempeño de los directores de escuelas primarias/System of methodological workshops to achieve quality in the performance of primary schools principals. Educación y Sociedad, 15(3), 23-35. http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/581

República de Cuba. Ministerio de Educación.(1979).Primer Seminario de Educación Ambiental. La Habana. Rodríguez Blaya, Yenisleydis, & Ferrer Madrazo, María Teresa. (2018). La preparación del docente de la Educación Primaria para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual. Varona. Revista Científico Metodológica, (66), e06. Recuperado en 20 de noviembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199282382018000100006&lng=es&tlng=es

Tamayo Valdés, M. C., Gradaille Ramas, E., & Gradaille Marín, L. A. (2017). La clase taller y los enunciados-tareas de aprendizaje. Revista Conrado, 13(60), 8-15. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Most read articles by the same author(s)