Comparison of citizen skills in bachelor of Physical Education students

Main Article Content

Jayson Bernate
Brayan Bejarano
David Cardozo

Abstract

The objective of this article is to compare citizen competencies in undergraduate students in physical education at the Minuto de Dios University Corporation. For this, the questionnaire entitled Pedagogical practices for the development of citizen competencies was applied (Zambrano, 2018), which has five variables to evaluate which are actions (3 items), emotions (9 items), empathy (7 items), environment (7 items) and critical thinking (3 items) with a Cronbach's alpha of 0,73 for the total scale. The incidental sample consisted of 450 first and last semester students. The methodology is quantitative and descriptive in scope. For the study the SPSS software was used, the statistical analysis was performed with descriptive statistics techniques. The findings showed that the variable with the highest values with respect to the arithmetic mean is ambient, with intermediate values are the variables of actions, emotions and empathy and the lower averages with respect to the arithmetic mean were presented in the critical thinking variable. In conclusion, citizen competences are linked to various ways of interpreting and valuing a sense of citizen action in relation to participation in a social constructive sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bernate, J., Bejarano, B., & Cardozo, D. (2020). Comparison of citizen skills in bachelor of Physical Education students. Mendive. Journal on Education, 18(3), 647–660. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2049
Section
ARTICLES
Author Biography

Jayson Bernate, CORPORACIÓN UNIVERSITARIA MINUTO DE DIOS UNIMINUTO

Licenciado en Educación básica con énfasis en educación Física recreación y Deportes, Especialista en Dificultades del aprendizaje escolar, Magister en Educación, Doctor en Gerencia y Política Educativa y Doctorando en Ciencias de la Educación. Diseño aplicación y evaluación de estrategias pedagógicas dirigidas a entornos universitarios, Investigación de proyectos en el campo educativo, Líder en procesos de trabajo colectivo, Conocimiento de TICS aplicadas al ámbito educativo social, Manejo y aplicación de procesos lúdico-recreo deportivos en entornos escolares y culturales bajo el direccionamiento de las diferentes disciplinas deportivas. Amplia experiencia en asesoría de proyectos investigativos y curriculares en educación superior, manejo de plataformas moodle y blakcboard, Asesoría de prácticas pedagógicas a nivel universitario, diseño de ambientes curriculares y de aprendizaje en educación para adultos y por ciclos en las modalidades de virtual y a distancia. (Nivel B1 en Ingles según marco europeo)

References

Bernate, J. A., Fonseca Franco, I. P., & Castillo Forero, E. R. (2019). Impacto social del deporte y la actividad física en el ámbito escolar. Athlos: Revista internacional de ciencias sociales de la actividad física, el juego y el deporte, (16), 36-59.

Bernate, J., Fonseca, I., & Betancourt, M. (2019). Impacto de la actividad física y la práctica deportiva en el contexto social de la educación superior. Retos, 37(37), 742-747.

Bernate, J., Fonseca, I., Betancourt Rodríguez, M. A., García, F., & Sabogal, H. (2019). Competencias ciudadanas en la educación física escolar. Acciónmotriz, (23), 90-99.

Borgobello, A., Sartori, M., & Sanjurjo, L. (2018). Concepciones de docentes sobre los estudiantes y sus prácticas pedagógicas. Educación y Educadores, 21(1), 27-48.

Calle Díaz, L. (2017). Citizenship Education and the EFL Standards: A Critical Reflection. Profile: Issues in Teachers´ Professional Development, 19(1), 155-168. https://doi.org/10.15446/profile.v19n1.55676

Fragoso Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior ¿un mismo concepto? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110-125. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.16.154

Gonçalves Magalhães, T., & Lopes Dalmau, M. B. (2016). A formação cidadãnas instituições de ensino superior: o delineamento das competências cidadãs a partir das publicações na América Latina e Europa. Revista Gestão Organizacional, 9(1), 4-20. https://doi.org/10.22277/rgo.v9i1.2866

Hernández-Pina, F. y Maquilón, J.J. (2010). Introducción a los diseños de investigación educativa. En S. Nieto (Ed.), Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp.109-126). Madrid: Dykinson.

Jara Concha, P., & Stiepovic Bertoni, J. (2007). Currículo por competencias en el postgrado de enfermería. Investigación y Educación en Enfermería, 25(2), 122-129.

Maussa Diaz, E., & Villareal Villa, S. (2015). Estrategias pedagógicas aplicadas al desarrollo de competencias ciudadanas en jóvenes universitarios. Opción, 31(6), 555-576.

Rodríguez, A. C., Ruíz León, S. P., & Guerra, Y. M. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Educación y Desarrollo Social, 1(2), 140-157.

Tey, A., Vilà Baños, R., & Martínez Martín, J. (2014). Competencias para el aprendizaje ético en estudiantes universitarios de enfermería y pedagogía. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 337.

Torres Tovar, C. del P., & Reyes Grisales, E. Y. (2015). Subjetivación en la escuela: una mirada crítica al programa de competencias ciudadanas. EDUCACIÓN Y CIENCIA, (18). https://doi.org/10.19053/01207105.5332

Urrea, P. N., Bernate, J. A., Fonseca, I., & Martínez, A. (2018). Impacto social de los graduados de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte UNIMINUTO. Educación Física y Ciencia, 20(2). https://doi.org/10.24215/23142561e050

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 69-82.