Improvement program to develop listening skill in Higher Education teachers

Main Article Content

Alisvech Aguila Carralero
Darennys Linares Izaguirre

Abstract

Interpersonal communication in the university classroom constitutes one of the fundamental supports for the apprehension of knowledge, skills and values. Therefore, the problems that appear in it can cause a formative impact that is not always positive. In this direction, this article aims to propose an improvement program aimed at developing the ability to listen in Higher Education teachers as an essential way for the work they do. This is characterized by being flexible and dynamic. Methods were used mainly at the theoretical level within which analysis-synthesis and induction-deduction stand out. From the empirical level, documentary analysis was used on the legal basis that supports the permanent training of teachers at the higher level. A survey was also applied to the 52 teachers who make up the research group "Comprehensive training of subjects in the educational process, from attention to diversity." The fundamental result that is proposed is an improvement program aimed at developing listening skills in Higher Education teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguila Carralero, A., & Linares Izaguirre, D. (2020). Improvement program to develop listening skill in Higher Education teachers. Mendive. Journal on Education, 18(3), 588–598. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2002
Section
ARTICLES
Author Biographies

Alisvech Aguila Carralero, Universidad de Camaguey ¨Ignacio Agramonte Loynaz¨

Licenciada en Derecho, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular e investigadora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación ¨Enrique José Varona¨ de la Universidad de Camaguey.

Darennys Linares Izaguirre, Universidad de Camaguey, "Ignacio Agramonte Loynaz"

Máster en Ciencias de la Educación Superior, Profesora Asistente del Departamento de Psicología de la Universidad Ignacio Agramonte y Loynaz, Camagüey, Cuba.

References

Amayuela Mora, G. (2017). Comunicación y su relación con la educación en el contexto universitario. Alternativas en psicología, (35),Agosto-Enero: 8-19. https://www.alternativas.me/attachments/article/119/Comunicación%20y%20su%20relación%20con%20la%20educación%20en%20el%20contexto%20universitario.pdf

Codina Jiménez, A. (2014). Habilidades directivas. La Habana: Editorial Academia.

De Paz Leyva, Y. y Ortiz Torres, E. A. (2019). Estudio exploratorio sobre el uso de la sugestión en la comunicación profesor-alumno en el aula universitaria. Opuntia Brava, 11(4):107-20.

Fuentes Felicó, N. (2017). Cultura, competencia comunicativa y superación de los especialistas de museos. Transformación, 13(2):278-88.

Hernández Calderón, K.A y Lesmes Silva, A.K. (2018). La escucha activa como elemento necesario para el diálogo. Convicciones, 9(1): 83-87.

Martín Sospedra, D. R. (2015). La formación docente universitaria en Cuba: Sus fundamentos desde una perspectiva desarrolladora del aprendizaje y la enseñanza. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1):337-49.

Miguens Liens, E. M. (2015). Saber escuchar habilidad de primer orden en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 6(1):31-41.

Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial de Educación No. 140. (2019). Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Motta Ávila, J. H. (2017). La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en el aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30):149-69.

Santaya Domínguez, M. O., Breijo Worosz, T.y Piñero Peña, I. (2018). Bases teóricas del proceso de desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas. Revista Conrado, 14(64):54-62.

Sosa Sosa, J. A., Sosa Sosa, L. R. y González López, M.(2010). La pedagogía del docente universitario en la dirección del proceso de formación integral de los estudiantes. Cuadernos de Educación y Desarrollo, Servicios Académicos Intercontinentales SL (15).

Suárez Batista, L. M., Marzo Forbes, N. A. y Hernández Carballé, M. J. ( 2019). La comunicación en la primera infancia desde la formación inicial. Opuntia Brava, 11:214-24.