Methodological alternative for knowledge of the history of the community in multigrade schools

Main Article Content

Ada Lucía Bonilla Vichot

Abstract

Knowing the history of the community in which the school is located and the life of the primary school children develops is an objective of the teaching of the History of Cuba in multigrade schools. In the present work, the results of the methodological alternative used for the knowledge of the history of their community are presented with the application of the activity book entitled "My Great Homeland and My Community" in multigrade schools of the Viñales municipality. This notebook is the result of the research project "The improvement of the multi-grade elementary school". The activities that make up this notebook facilitated the investigation by primary school children of the fifth-sixth multigrade of these schools about aspects of the history of their community and their cultural historical heritage; family members and other community members were involved in its implementation. These activities contributed to the development of identity feelings, which is of vital importance to favor the care and preservation of the Viñales Valley declared as "Cultural Landscape of Humanity". In the development of the experience methods of the theoretical and empirical level were used, as well as the mathematical statistics that allowed to base the application of the proposal and the evaluation of the results obtained. The implementation of the activity booklet was evaluated as very positive by teachers, principals, primary school children and community members who actively participated in the search for the necessary information to respond to the tasks oriented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bonilla Vichot, A. L. (2020). Methodological alternative for knowledge of the history of the community in multigrade schools. Mendive. Journal on Education, 18(2), 367–378. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1939
Section
ARTICLES
Author Biography

Ada Lucía Bonilla Vichot, UPR Hermanos Saiz Montes de Oca Facultad Educación Infantil

Departamento EDucación Primaria.

 Profesora Principal Disciplina Principal Integradora

References

Bonilla, A.L. & González, D. (2017). Propuesta de actividades para la enseñanza de la Historia de Cuba con el uso de fuentes históricas locales en Pinar del Río. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 5(2), 37-46. Recuperado en: https.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/185

Cabrera Berrezueta, B. (2013). El tratamiento de la historia local desde la asignatura Filosofía de la Educación. Una experiencia en la Facultad de Ciencias Educativas y de la Comunicación Social de la Universidad Católica de Cuenca. Mendive. Revista de Educación, 12(1), 70-82.

Calvas Ojeda, M. G., Espinoza Freire, E. E. & Herrera Martínez, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202. Recuperado a partir de: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1124

García Valdés, P. (1940). Enseñanza de la Historia en las escuelas primarias. La Habana: Librería de J. Albela.

Leal García, H. (2010). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana: Pueblo y Educación.

Martí Pérez, J. (1975). Cartas de Martí: la Opinión Pública, 1889. En Obras completas: tomo 12 (pp.302-305). La Habana: Ciencias Sociales.

Naciones Unidas (NU) & Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. Recuperado a partir de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Obregón Góngora, O. M & Fleitas Suarez, Y. (2016). El conocimiento histórico local en el proceso de Formación del profesional del centro universitario municipal Urbano Noris. Pedagogía Universitaria. 21(2). Recuperado en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/downloadSuppFile/718/20

Portu, C., Rumbaut, M. C., Ares, G. & Sampera, M. (1982). Conoce el patrimonio cultural. La Habana: Editorial de Libros para la Educación.

Reyes, J.I, Jevey, A.F & Palomo, A. (2014).La enseñanza aprendizaje de la historia local en la escuela. En La enseñanza aprendizaje de las Ciencias Sociales, (pp. 192-217). La Habana: Editorial Pueblo y Educación

Reyes Escalona, I & Moreno Guerra, Y. (2018): Actividades para fortalecer el conocimiento de la historia local, en los escolares de sexto grado de la escuela primaria "Fernando Chenart Piña" ubicada en la comunidad "Las Mercedes", Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (septiembre 2018). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/09/conocimiento-historia-local.html

Rigol Savio, I. (2005). Viñales ¿por qué un paisaje cultural? En Viñales, un paisaje a proteger (pp. 31-39). La Habana: Editora Pontón, Caribe SA.

Rivero Cruz, D. (2018). Actividades para la enseñanza de Historia en un Municipio de Cuba. Gestiopolis. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/actividades-para-la-ensenanza-de-historia-en-un-municipio-de-cuba/

Romero Ramudo, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.

Sánchez Rojas, M (2018): Actividades para el desarrollo de la historia local en los alumnos de sexto grado", Revista Caribeña de Ciencias Sociales. En línea: https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/08/desarrollo-historia-local.html

Soler Marchán, S. D. & Hernández Morenos, E. (2019). Experiencia de formación en gestión integral del patrimonio histórico y cultural en la universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 11(3), 248-253. Recuperado en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/