Dialectical and historical materialism as the foundation of educational research in Cuba

Main Article Content

Luís Mijares Núñez

Abstract

This article presents an analysis about the need of understanding the meaning and methodological implications in theory as well as in practice of the dialectical and historical materialistic method for the process of scientific research in the educational field. It also presents the reducing character of the quantitative, positive, qualitative or interpretative paradigms and the positions of Marxism Leninism regarding data and their multi methodological character.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mijares Núñez, L. (2006). Dialectical and historical materialism as the foundation of educational research in Cuba. Mendive. Journal on Education, 4(3), 171–175. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/185
Section
ARTICLES

References

. Martínez Ll. M., Miranda L.T. y Egea A. M.: La Filosofía Marxista-Leninista.

Fundamento de nuestra obra pedagógica. En VI Seminario Nacional para

Educadores. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación; noviembre 2005, p.6.

. Chávez J.: La Investigación Educativa en América Latina. Ponencia presentada en el Primer Taller de Metodología de la Investigación de la Facultad de Educación Infantil del Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba, 1996

. González Rey F.: Epistemología cualitativa y subjetividad. La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación, 1997, p. 145.

. Shuare M.: La Psicología Soviética tal como yo la veo. Moscú: Editorial

Progreso, 1990, p.491.

. Ruiz A. A.: Bases de la Investigación Educativa y sistematización de la

práctica pedagógica. En Material Básico de la Maestría en Ciencias de la

Educación. Módulo I. Segunda Parte. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2005, p. 7.