Pedagogical actions of inclusive university formation for the attention of deaf students with cochlear implant

Main Article Content

Gresin Castro Pérez
María Magdalena Fresquet Pedroso
Olga Lidia Carmenate Figueredo

Abstract

In the context of the transformations of inclusive education systems, it is a priority to offer an educational response to school diversity, which is why we need university teacher training in correspondence with historical-cultural demands. The objective of this work is to establish pedagogical actions aimed at the university formation of infant education professionals for the educational attention to deaf students with cochlear implants of the University of Pinar del Río. The use of theoretical level methods such as: historical-logical analysis, system approach; empirical level methods such as: analysis of content in its empirical variant, observation, interview and pedagogical test; as well as mathematical statistical methods made it possible to verify the limitations of the initial state of this process, due to the unintentionality in the formation of these professionals as part of Study Plan E. The use of theoretical level methods such as: historical-logical analysis, system approach; empirical level methods such as: analysis of content in its empirical variant, observation, interview and pedagogical test; as well as mathematical statistical methods allowed to verify the limitations of the initial state of this process, due to the unintentionality in the formation of these professionals as part of Study Plan E. The pedagogical actions that are presented as a possible response, recognize educational attention to deaf students with cochlear implants as a specific pedagogical professional problem, which in articulation with the substantive processes of the university, the interdisciplinary relations and the flexibility of the curricular design contribute to the training of professionals in early childhood education to resolve situations inherent to the profession once they graduate from the different children's institutions. It concludes by explaining the importance of adjusting each of the actions to the particularities of each career and the academic years, recommending their application in order to verify their effectiveness in accordance with the new requirements of Plan E.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Pérez, G., Fresquet Pedroso, M. M., & Carmenate Figueredo, O. L. (2019). Pedagogical actions of inclusive university formation for the attention of deaf students with cochlear implant. Mendive. Journal on Education, 17(3), 319–332. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1607
Section
ARTICLES
Author Biographies

María Magdalena Fresquet Pedroso, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Departamento Educación Especial. Facultad de Educación Infantil. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana.

Olga Lidia Carmenate Figueredo, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca»

Máster en Educación Especial. Profesora Auxiliar. Departamento Educación Especial. Facultad Educación Infantil. Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca»

References

Alonso, R. (Director). (2018, Febrero 14). Mesa Redonda/ Implantes cocleares: el sorprendente sonido del amor. (Programa televisivo). La Habana.

Barreda, M. (2014).Concepción pedagógica para el desarrollo de la comunicación oral en los educandos con sordera con implante coclear en la escuela primaria. (Tesis doctoral). Instituto Pedagógico Latinoamericano Y Caribeño, La Habana.

Booth, T., y Ainscow. M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: OEI/FUHEM.

Borges, S. A., Leyva, M., Zurita C. R., Demósthene, Y., Ortega, L. & Coba, C. L. (2014). Pedagogía especial e inclusión educativa. MINED. La Habana: Sello editor Educación cubana.

Bravo, Patricia & Santos, Ofelia (2019). Percepciones respecto a la atención a la diversidad e inclusión educativa en estudiantes universitarios. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 26(1), pp. 327-352.

Castro, G. (2018). La formación inicial del maestro de educación primaria para la atención educativa a los educandos con sordera e implante coclear. (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Costa, O. (2015). Capacitación a docentes de educación regular sobre el enfoque auditivo oral para mejorar la inclusión educativa de los niños con implante coclear que asisten al centro ecuatoriano de audición y lenguaje de la ciudad de Loja, en el periodo marzo–julio 2015 (Bachelor's thesis). Recuperado de http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13709

Cobas, L., Granados, L. A. y Cok, A. (2018). Enseñanza Primaria: Por una educación inclusiva, equitativa y de calidad para igualar las oportunidades de desarrollo desde la formación profesional. Curso internacional. Simposio: VIII Congreso Internacional Educación y Pedagogía Especial y V Simposio de la Educación Primaria. “Educación Inclusiva. Retos Y Desafíos”.

Constitución de la República de Cuba. (1992).La Habana: Ed. Política.

Chávez, N. (2017). La formación inicial del licenciado en educación primaria para la atención educativa integral a los educandos con retardo en el desarrollo psíquico (Tesis doctoral). Universidad de Holguín.

Chkout, T. y Hernández, A. (2013). El educando sordo con implante coclear. Sugerencias para el maestro de la Educación Primaria. La Habana: Pueblo y Educación.

Delors, J. (2018). Cohesion policy celebrates 30 years. Inforegio panorama, (64), 24-39. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6375357

Echeita, G. (2012). Competencias esenciales en la formación inicial de un Profesorado inclusivo. Un proyecto de la agencia europea para el desarrollo de las necesidades educativas especiales. Tendencias pedagógicas nº 19.

Fresquet, M. (2015). Concepción pedagógica para la atención educativa al educando con hipoacusia en el contexto de la Educación Primaria (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana.

Guerra, S. (2005). Una concepción didáctica dirigida a potenciar un proceso de enseñanza – aprendizaje desarrollador de la Historia de Cuba en escolares con retraso mental. (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Ciudad de La Habana.

Hernández, C. y Avilés, B. (2017).Propuestas curriculares en la formación docente para la escuela inclusiva. Aspectos metodológicos y organizativos. Revista de Estudios Curriculares, 8(1), 87-102.

Leyva, M. y Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Méndez, I., Demósthene, Y., Campo, I., Zurita, C. R., Barreda, M. (2017). Guía para directivos y docentes que atienden a niños y niñas con discapacidad en contextos educativos inclusivos. Versión digital. CELAEE-UNICEF- Fundación IBEROSTAR.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del Profesional Licenciatura en Educación Primaria. Plan E. La Habana, Cuba.

Monfort, M. y Juárez, A. (2016). Estimulación del Lenguaje Oral. Madrid, España: entha.

Montañez, C. y Suárez, M. I. (2018). Conceptualización de la formación profesional para la educación inclusiva. Revista electrónica de investigación e innovación educativa, Año 4 No1 enero-marzo 2019

Morales, T. M. (2009). Modelo de evaluación psicopedagógica de los educandos con sordera de 5 a 12 años con implante coclear en los Centros de Diagnóstico y Orientación. (Tesis doctoral). Instituto Pedagógico Latinoamericano Y Caribeño. Ciudad de La Habana.

Orosco, M. (2012). Concepción pedagógica para la atención educativa a escolares con autismo (Tesis doctoral). Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC), La Habana.

Osorio, E. (Director). (2019). Rehabilitan a niños con implante coclear. Periódico Guerrillero, 39, 1.

Roche, J.P., Hansen, M.R. (2015). On the horizon: cochlear implant technology. Otolaryngol Clin North Am 48(6):1097-116. Recuperado de: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26443490

Rodríguez, M. y Bermejo, B. (2012). Manual para la rehabilitación de niños con implante coclear. La Habana: Ciencias Médicas.

Saborido, J. (2018). La universidad y la agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la reforma universitaria de Córdoba. Visión desde Cuba. Universidad 2018, 11 no Congreso Internacional de Educación Superior. Palacio de Convenciones, 12 de febrero de 2018.

Sandoval, M. y Márquez, C. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Article in Revista Complutense de Educación. January 2019. Recuperado de: http://www.researchgate.net/publication/330579283

Travieso, E. (2008).El desempeño profesional y humano de los promotores del programa “Educa a tu Hijo”, en la atención educativa integral a los niños con indicadores de un posible retraso mental. (Tesis doctoral). La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

Vélez, X., Tárraga, R., Fernández, Mª. I., Sanz, P. (2016). Formación inicial de maestros en Educación Inclusiva: una comparación entre Ecuador y España. Vol. 9, Núm. 3 (2016). Recuperado de http://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/254