Approach of an arithmetic problem in elementary school text

Main Article Content

Manuel Capote Castillo

Abstract

In this article it is conceived the statement of a problem as the action of
suggesting to scholars this type of mathematical exercise. There should be an
appropriate balance between the statement of a problem in oral and written form to primary school students. Among the different ways there are to diversify the presentation of a problem, there is the use of semantic structures which can assume this type of exercises. It can be also stated in prose, verse, and riddle form, or tongue twister, as well as based on graphics, among other different ways.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Capote Castillo, M. (2004). Approach of an arithmetic problem in elementary school text. Mendive. Journal on Education, 2(4), 238–243. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/159
Section
ARTICLES

References

• Ballester, Sergio [et al] (1992): “Metodología de la Enseñanza de la Matemática” (tomo 1), Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

• Campistrous, L. y C. Rizo (1996): “Aprende a resolver problemas aritméticos”, Editorial Pueblo y Educación, C. Habana.

• Capote, m. (2003): “Una estructuración didáctica para la etapa de orientación en la solución de problemas aritméticos con texto en el primer ciclo de la escuela primaria”, Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad Hnos. “Saíz Montes de Oca”, Pinar del Río.

• De Corte, E. y L. Verschaffel (1987): “The effect of Semantic Structure in first grade´s strategies for solving addition and subtraction word problems”, Journal for Reasearch in Mathematics Education, 18, 5, p. 363-381, EEUU.

• Geissler, E. [et al] (1978): “Metodología de la Enseñanza de la Matemática“ (De 1ero. a 4to. grados), Tercera Parte, Editorial Pueblo y Educación, C. Habana.

• Geissler, E. [et al] (1979): “Metodología de la Enseñanza de la Matemática“ (De 1ero. a 4to. grados), Primera Parte, Editorial Pueblo y Educación, C. Habana.

• Jerman, M y R. Rees (1971): “Predicting the Relative Difficulty of Verbal Arithmetic Problems”, Educational Studies in Mathematics No 4, p. 306-323, Holanda.

• Jung, Werner (1978): “Conferencias sobre Metodología de Enseñanza de la Matemática 1”. Editorial Pueblo y Educación, C. Habana.

• Jung, Werner (1979): “Conferencias sobre Metodología de Enseñanza de la Matemática 2”(primera parte). Editorial Pueblo y Educación, C. Habana.

• Jungk, Werner (1981): “Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática 2” (Segunda parte), Editorial de Libros para la Educación, C. Habana, 1981.

• Labarrere, A. (1987): “Bases psicopedagógicas de la enseñanza de la solución de problemas” matemáticos en la escuela primaria”, Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

• Labarrere, A. (1988): “Cómo enseñar a los alumnos de primaria resolver problemas”, Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

• Pérez, Somozza, J.E. (1930): “Metodología de la Aritmética Elemental”, Cultural S.A., La Habana.

• Petrovski, A. (1978): “Psicología pedagógica y de las edades”, Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

• SIlver, Edward (1994): “On Mathematical Problem Posing” , For learning of Mathematics 14(1), p.19-24, Pittsburgh , EEUU.

• Simeón, Osvaldo [et al] (1991): “Metodología de la Enseñanza de la Matemática en la Escuela Primaria” (tomo 1), Editorial Pueblo y Educación, La Habana.