Córdoba: university reform, repercussion, legacy and the imprint of the neoliberal model in Latin America

Main Article Content

Julio Jesús Sierra Socorro

Abstract

The study was comprehensive of what happened in Cordoba, Argentina in 1918, its impact on the student movement of the time and its immense value for the Cuban revolutionary process, had in the figures of Julio Antonio Mella and Ernesto Guevara de la Serna two of its most important paradigms, which understood that the struggles for a new university should be inserted in the struggles for a new society based on socialism as the supreme ideal. Its objective is directed, together with reflection, to build awareness and contribute to the formation of convictions around the current problems of our region, which in a context of extreme neoliberalism makes the university and its social function is threatened; so the updating of the legacy of Córdoba to the new reality, is presented as a challenge of current generations. The results correspond to the need for the call for definitions, so that the "American hour" materializes in the new university forged in the heat of the inclusive processes of these times that, threatened by retrograde forces, needs the protagonism of Latin American youth, to develop awareness of struggle, intransigence and together with the people to conquer the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sierra Socorro, J. J. (2019). Córdoba: university reform, repercussion, legacy and the imprint of the neoliberal model in Latin America. Mendive. Journal on Education, 17(1), 140–154. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1468
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biography

Julio Jesús Sierra Socorro, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Filosofía y Licenciado en Derecho. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Especialista Universitario en Gestión de la Administración.

References

• Martí, José. (1891). El Partido Liberal, México, 30 de enero de 1891. En: Obras completas, Vol 6. Nuestra América. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 1975.

• Mato, Daniel (2016). Actualizar las propuestas de la Reforma Universitaria de 1918. Interculturizar la educación superior: experiencias, avances y desafíos. En: Revista Integración y conocimiento, No. 5 Vol. 2. Año 2016, p.36.

[En Línea] http:// untref.edu.ar/.../Mato-2016-Actualizar-Reforma-1918-Revista-IntegracionyConocimiento. Fecha de consulta: 13 de marzo 2018.

• Declaración Final. Conferencia Regional de Educación Superior Cartagena de Indias 2008. Citada por: Mato, Daniel (2016). Actualizar las propuestas de la Reforma Universitaria de 1918. Interculturizar la educación superior: experiencias, avances y desafíos. En: Revista Integración y conocimiento, No. 5 Vol. 2. Año 2016, p.36.

[En Línea] http:// untref.edu.ar/.../Mato-2016-Actualizar-Reforma-1918-Revista-IntegracionyConocimiento. Fecha de consulta: 13 de marzo 2018.

• Rodríguez, Carlo Rafael. (1984). Palabras en los setenta. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.

• Mella, Julio Antonio (1928) El concepto socialista de la Reforma Universitaria. J. A. Mella. Documentos y Artículos. Instituto de Historia del Movimiento Comunista y la Revolución Socialista de Cuba. La Habana, Editorial Ciencias Sociales. Tomado de: Tren Blindado, año I, No.1. México D.F., septiembre de 1928. (Biblioteca Nacional José Martí, Colección Cubana)

• Kohan, Néstor (2011). La Reforma Universitaria en el siglo XXI. Saludos al III Congreso de la Federación de Estudiantes Universitarios (FEU) de Colombia Septiembre de 2011. (Acompañado de documentos históricos del movimiento estudiantil latinoamericano: Deodoro Roca, Julio Antonio Mella, José Carlos Mariátegui, Ernesto Che Guevara) [En Línea] www.rebelion.org/docs/135608.pdf. Fecha de consulta: 16 de abril 2018.

• Mariátegui, José Carlos. (s.f) La Reforma Universitaria Ideología y reivindicaciones. En: Kohan, Néstor (2011). La Reforma Universitaria en el siglo XXI. Saludos al III Congreso de la Federación de Estudiantes Universitarios (FEU) de Colombia Septiembre de 2011. (Acompañado de documentos históricos del movimiento estudiantil latinoamericano: Deodoro Roca, Julio Antonio Mella, José Carlos Mariátegui, Ernesto Che Guevara) [En Línea] www.rebelion.org/docs/135608.pdf. Fecha de consulta: 16 de abril 2018.

• Mariátegui, José Carlos. (s.f) Política y enseñanza universitaria en América Latina. En: Kohan, Néstor (2011). La Reforma Universitaria en el siglo XXI. Saludos al III Congreso de la Federación de Estudiantes Universitarios (FEU) de Colombia Septiembre de 2011. (Acompañado de documentos históricos del movimiento estudiantil latinoamericano: Deodoro Roca, Julio Antonio Mella, José Carlos Mariátegui, Ernesto Che Guevara) [En Línea] www.rebelion.org/docs/135608.pdf. Fecha de consulta: 16 de abril 2018.

• Guevara, Ernesto (1959) Discurso en la Universidad de Oriente el 17 de octubre de 1959. En: Ernesto Che Guevara. Obras 1957-1967. T.2. Colección Nuestra América, Casa de las Américas. La Habana, pp. 23-33.

• Guevara, Ernesto (1970) Que la Universidad se pinte de negro, de mulato, de obrero, de campesino. En: Ernesto Che Guevara. Obras 1957-1967. T.2. Colección Nuestra América, Casa de las Américas. La Habana, pp. 34-38.

• Rodríguez Gómez, Roberto (1998) Reseña Conferencia Mundial sobre Educación Superior. En Revista Mexicana de Investigación Educativa. julio-diciembre 1998, vol. 3, núm. 6, pp. 379-383. [En Línea] www.comie.org.mx/documentos/rmie/v03/n006/pdf/rmiev03n06scE00n04es.pdf. Fecha de consulta. 13 de marzo 2018.

• García, N. (2015). El Santander, empresa líder mundial por su apoyo a las universidades. [En Línea] http://www.eleconomista.es/universidades/noticias/6446848/02/15/.html. Fecha de consulta: 17 de abril 2018

• Aboites Aguilar, Hugo (2007) Tratado de Libre Comercio y educación superior. El caso de México, un antecedente para América Latina. En: Perfiles educativos vol.29 no.118. México ene. 2007, versión impresa ISSN 0185-2698.

• Santander Universidades, (2013). Presentación. [En Línea] www.ugc.mx/santander_universidades.pdf- Fecha de consulta: 17 de abril 2018

• UNESCO. (2009) Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Sede de la UNESCO, París, 5-8 de julio de 2009. [En Línea] www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf. Fecha de consulta: 13 de marzo 2018.