University Extension in the initial training of Marxism-Leninism and History students

Main Article Content

Adelainy Núñez Pérez
Bárbara Lidia Álvarez Fonte
Isbely Márquez Ríos

Abstract

Today, university extension practice has not been able to find its place at the same level as the rest of the substantial processes, so that it fundamentally tends to show a movement towards the university community from the artistic, sports and literary culture, and not as part of the teaching-learning process. This investigation proposes a pedagogical strategy for the development of the university extension in the initial formation by means of extensionist projects, as a way to implement actions in brief, middle and large time, in order to increase the integral formation in the students, contributing to the appropriation of knowledge about the profession, it also provides the formation of feelings and moral values, giving tools to solve the problems in the profession with creativity and independence, applying instruments of exploration and interpretation for the adequate understanding, orientation and handling of social identified problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Núñez Pérez, A., Álvarez Fonte, B. L., & Márquez Ríos, I. (2016). University Extension in the initial training of Marxism-Leninism and History students. Mendive. Journal on Education, 14(4), 324–332. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/881
Section
ARTICLES
Author Biographies

Adelainy Núñez Pérez, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

Licenciada en Educación, Profesora Asistente. Profesora del Departamento Docente de Extensión Universitaria.

Bárbara Lidia Álvarez Fonte, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

Licenciada en Educación, especialidad de Geografía. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente. Departamento Docente de Extensión Universitaria.

Isbely Márquez Ríos, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

Licenciada en Estudios Socioculturales, Profesora instructora, Departamento Docente de Extensión Universitaria.

References

- Betto, F. (2016) Universidad – formación humanista de los profesionales. Conferencia en “Universidad 2016”, Palacio de las Convenciones, Ciudad de La Habana. [1] Ortiz, R. A. (2016). “Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030”(Conferencia inaugural dictada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016). Transformación, 12(1).

- De Armas, N., & Valle, L. (2009). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

- De Céspedes, C. M. La labor de la extensión universitaria en la formación integral de los profesores en formación. The Work of University Extension in the All-Around Formation of Teachers in Training. MsC. Elena Del Carmen Arias Torrente. Universidad de Ciencias Pedagógicas.

- Hermida Vázquez, N A., & López Rodríguez del Rey, M. M. (2014). La Universidad de Ciencias Pedagógicas y la escuela: relaciones necesarias en la formación inicial del docente. Revista Conrado, 10 (47). pp. 58-68.

- Jover, J. N. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Ed. Felix Varela, La Habana. [6] SUPERIOR, D. M. S. L. E., & ACCION, V. Y. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción y marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior.

- Martínez Llantada, M. (1995). Filosofía de la Educación. La Habana: IPLAC.

- Martínez Llantada, M., Addine Fdez, F., García Leyva, M., Martínez Aguilar, M., Couelles Hdez, M. D., & Chion Molina, M. O. (2004). Reflexiones teórico-prácticas desde las ciencias de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

- Núñez Jover, J., & Castro Díaz Balart, F. (2002). Filosofía y estúdios sociales de la ciência. Cuba: Amanecer del Tercer Milenio: Ciencia, Sociedad y Tecnología.

- Veliz Gutiérrez, J. Á. (2013). Modelo de Gestión de la Extensión Universitaria para la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río: Estrategia para su implementación (Doctoral dissertation, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca).

- Zilberstein, J., & Valdés, H. (1999). Aprendizaje escolar y calidad educacional. Ediciones CEIDE. México.