Teaching Mathematics I in programming environments: a proposal for the development of specific math skills in the first year of the initial formation of the career of Informatics, University of Pinar del Rio

Main Article Content

Juan Miguel Valdés Placeres
Reinaldo Meléndez Ruiz

Abstract

Given the necessity of an integration among the basic mathematical abilities, and the abilities specifies to develop in the professional futures in the informatics career in the University of Pinar del Río, One developed a teaching of differential calculus and the integral of real functions of a single variable, supported by programming  in the field of mathematics. the theoretical aim of this investigation is based on the enforced historic culture of Lev. S. Vigostky; fundamentally the work with the zone of the next development. The methology applied, consisted of the construction of concepts and the basic mathematical models passing through the graphical, numerical and analytical stages; the fundamentals in the achievement of the basic mathematical ability for the apprenticeship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés Placeres, J. M., & Meléndez Ruiz, R. (2016). Teaching Mathematics I in programming environments: a proposal for the development of specific math skills in the first year of the initial formation of the career of Informatics, University of Pinar del Rio. Mendive. Journal on Education, 14(3), 254–260. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/844
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Miguel Valdés Placeres, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca.

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Máster en Nuevas Tecnologías. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesor Auxiliar.

Reinaldo Meléndez Ruiz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Eduación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Máster en Psicología Educativa. Máster en Educación.

References

Álvarez de Zayas. C. (1995) La Pedagogía Universitaria. Una experiencia cubana, MES.

Álvarez de Zayas. C. (1996). El Diseño Curricular en la Educación Superior Cubana. En Formato Electrónico.

Calderón, R. M.(1999). La enseñanza del Cálculo Integral. Experiencia en Ingeniería Mecánica. Revista de la Universidad Autónoma "Gabriel René Moreno". Bolivia.

Chaviano Conde, R (2003). El papel de la disciplina Matemática reflejado en las teorías y diseño curricular de las carreras de ingeniería según el modelo cubano. http://www.monografias.com/trabajo13/disma/#in

Deiros Fraga B. y Calderón R. M. (2001). La matemática para ingeniería: algunas propuestas metodológicas. Ponencia presentada al Primer Congreso Iberoamericano de docentes de ingeniería y afines. Ciudad de La Habana.

Delgado Rubí, R (1999).La enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Dos elementos fundamentales para lograr su eficacia: la estructuración sistémica del contenido de estudio y el desarrollo de las habilidades generales matemáticas. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Galperin P.Ya. 1983. Tipos de orientaciones y tipos de formación de las acciones mentales y de los conceptos en lecturas de Psicología Pedagógica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Gil Pérez, D & De Guzmán, M. (1993).Enseñanza de las Ciencias y de la Matemática. Tendencias e Innovaciones. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Editorial Popular.

Mariño, Valdés, M. T. (1999). Estrategias de aprendizajes. Actualidad y perspectivas, p 1. en CD-ROOM.

Pérez Rojas, J.ç (1999). Modelo teórico para la formación y desarrollo de conceptos y habilidades matemáticas fundamentales en los estudiantes de la carrera de Geología. Tesis presentada en opción al Título de Master en Ciencias de la Educación. Pinar del Río

Reyes Glez, José I. Aprendizaje memorístico versus aprendizaje significativo. ¿puede resolverlo la educación primaria? http://cied.rimed.cu/REVISTACP_NE/_notes/revista/43/articulos/a4r3aprendizaje.html

Rocha dos Santos ,A.&,Waldecir Bianchini. (2002). Aprendendo Cálculo com Maple, Cálculo de Uma Variável., Río de Janeiro.

Wolfram, Stephen. (1991) "A System for Doing Mathematics by Computer", Second Edition, Addison Wesley.

Vigotsky, I.S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona. Editorial crítica.