System of workshops to stimulate the professional motivation toward the Degree in Education in teaching Spanish and Literature in the students of the University of Pedagogical Sciences “Rafael María de Mendive” in Pinar del Rio

Main Article Content

Yelena Abreu Alvarado
Liliana Álvarez Alonso
Karina Machín Hernández

Abstract

In the teaching-learning process, professional motivation plays an important role in the learner ́s education. This article presents a system of extra lesson workshops, to stimulate pedagogical professional motivation in the students of gro up 1, from the first year of the University of Pedagogical Sciences “Rafael María de Mendive” from Pinar del Río province. This work begins by the characterization of the workshops, the principles that guide its functioning, its characteristics and ultimat ely, a sample of them. This way, motivation is a leading aspect since it sets in constant reciprocal determination and transformation: the need of the personality, the reflection of the real world, and the fundamental way to achieve the preparation of the teacher to be in the school practice. The putting into practice of this system in the subject Language and Communication strengthens the language and the literature, as well as the development of motivation toward the profession in those students lacking of reasons to take over with authentic values, the quality of the teaching staff required in the new educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abreu Alvarado, Y., Álvarez Alonso, L., & Machín Hernández, K. (2012). System of workshops to stimulate the professional motivation toward the Degree in Education in teaching Spanish and Literature in the students of the University of Pedagogical Sciences “Rafael María de Mendive” in Pinar del Rio. Mendive. Journal on Education, 10(3), 246–252. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/540
Section
ARTICLES

References

Armas, N., y otros. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aporte de la investigación educativa. Curso 85. Pedagogía 2003. La Habana.

Báxter, E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar los valores? Ed. Pueblo y Educación.

Del Pino, J. (1999). Modelo teórico-metodológico para la orientación profesional. Tesis de doctorado. ISPEJ. Enrique José Varona. La Habana.

Domínguez, L. (1995). La motivación hacia la profesión en edad escolar superior. En: Investigación de la personalidad en Cuba. Ed. Ciencias Sociales, La Habana.

Fernández González, Ana María. (2000). La competencia comunicativa como factor de eficiencia profesional del educador. Tesis de grado. ISP Enrique José Varona, La Habana.

González Collera, Luis A. (2004). Un modelo teórico- metodológico para la evaluación de la motivación hacia el estudio en Secundaria Básica. Tesis de doctorado. ISP Rafael María de Mendive.

García Escobio, Marialina. (2000). La enseñanza comunicativa y su efectividad para el desarrollo de la motivación y la creatividad: propuesta para su aplicación en el programa de Espanol-Literatura de décimo grado. Tesis de Maestría. ISP Rafael María de Mendive.

González Maura, Viviana. (1993) El maestro y la orientación profesional: Reflexiones desde un enfoque humanista. Ponencia: Pedagogía 93, artículo mimeografiado, La Habana.

González Rey, Fernando Luis. (1990) Motivación moral en adolescentes y jóvenes. Cuidad de La Habana. Ed. Científico Técnica. p.186.

Mañalich, Rosario. (1999). Taller de la palabra. Cuidad de La Habana. 11. Roland, Barthes. (1974). El placer del texto. México: Ed. Siglo XX.