An analysis for understanding the process of textual deconstruction as a motivator for learning

Main Article Content

Ana Delia Barrera Jiménez

Abstract

The present article aims to analyze the potential of the process of textual understanding and construction, for the development of motivation towards learning in teacher trainees for Preuniversities. In this direction it advocates in the first place, to understand the dynamic relationship established between the process of textual attribution and production and the motivational one, which provides the indispensable condition for promoting the work with the text from all the subjects in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barrera Jiménez, A. D. (2010). An analysis for understanding the process of textual deconstruction as a motivator for learning. Mendive. Journal on Education, 8(2), 125–133. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/435
Section
ARTICLES

References

. Alonso, J. (1991): Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar. Editorial Santillana. Madrid.

. Ames, C. (1990): Classrooms: gals, structures and student motivation. Journal of educational psychology.

. Barrera, A. (2004): Una estrategia para el desarrollo de la motivación por aprender a partir de la lengua materna. Tesis de Maestría. Universidad de La Habana.

. --------------- (2009): Modelo didáctico para el desarrollo del proceso de comprensión-construcción textual como agente motivador de aprendizaje en el primer año intensivo de las carreras de formación de profesores para Preuniversitario de la UCP, de Pinar del Río. Tesis de Doctorado.

. Barrera, Luis. y Lucía Fraca.(1991): Sicolingüística y desarrollo del español. Monte Ávila Editores. Caracas.

. Brophy, J. E. (1988): On motivating studens . in d. berliner b. rosenshine (eds.), talks to teacher. New York. Randon House.

. Castellanos, D. y otros. (2000): El proceso de aprendizaje desarrollador en Secundaria Básica. En soporte digital.

. González, D. J. (1995): Teoría de la motivación y práctica profesional. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

. ----------------------------- (2004): La motivación varilla mágica de la enseñanza y la educación. pp.88-93. en: Asociación de Pedagogos de Cuba. Pinar del Río. Grupo de investigación de la comprensión y el aprendizaje. 2004. Aprendizaje y perfeccionamiento escolar. (monografía) 270p.

. González, L. (2004): Un modelo teórico metodológico para la evaluación de la motivación hacia el estudio en Secundaria Básica. Tesis de Doctorado. 8

. Moreno, M. J (2004): Una concepción pedagógica de la estimulación motivacional en el proceso de enseñanza aprendizaje. Tesis de Doctorado. La Habana.

. Romeu, Angelina. (1992): Enfoque comunicativo. La enseñanza de la comprensión, el análisis y la construcción de textos. IPLAC. La Habana.

. ----------------------- (2003): Teoría práctica del discurso. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

. ---------------------- (2007): Enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

. Vigotski, S.L. (1987): El desarrollo de los procesos psíquicos superiores, editorial crítica. Biblioteca de Bolsillo. Barcelona.

. Weiner, B. (1986): An atributionial theory of motivation and emotion. Springer- verlag. Nueva York.

. Woolfolk, A. E. (1996): Psicología educativa. Sexta edición. Editorial. Prentice hall hispano - América, S. A. México.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2