Heritage education, theoretical symphony/dysphonia

Main Article Content

Gricell Aurora Santana Sarduy
Mercedes González Fernández-Larrea

Abstract

Theoretical references are essential for undertaking academic studies, understanding research topics and results. They allow for focusing research objectives and dialogue with other authors; they open horizons for the design of new educational concepts; and heritage education is consolidated as a recent discipline within educational and heritage management, a concept defined as patrimonialization. The objective of this study suggests proposing an approximation to theoretical approaches to heritage education, through which its appropriation in the educational sphere in universities is achieved, and fostering a triangulation of criteria that, in some cases, reduce it to the extracurricular sphere, omitting the opportunities it offers as a sustainable educational concept that develops critical thinking. The study was conducted from a theoretical research perspective with a dialectical-materialist approach, utilizing theoretical-level methods, logical procedures of analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, and documentary analysis. This work proposes an approach to authors who take advantage of the cognitive range offered by cultural and natural heritage to develop habits that preserve cultural identity and respect diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santana Sarduy, G. A., & González Fernández-Larrea, M. (2025). Heritage education, theoretical symphony/dysphonia . Mendive. Journal on Education, 23(2), e4140. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4140
Section
ARTICLES

References

Calaf, R. (2009). Didáctica del Patrimonio, epistemología, metodología y estudio de casos. Ediciones TREA. Madrid, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=375970

Cantón, V., & González, S. O. J. (2009). Notas para una aproximación a la educación patrimonial como creadora de identidad y promotora de la calidad educativa. Revista CORREO del MAESTRO, 161. https://issuu.com/edilar/docs/cdm-161/s/12052542

Castro, F. M., & López, F. R. (2017). La educación patrimonial al servicio de la ciudadanía. En Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez Pérez, R., & Miralles Martínez, P. (Coords.), La enseñanza de la historia en el siglo XXI: Desarrollo y evaluación de competencias históricas para una ciudadanía democrática (pp. 53-65). Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones. https://publicaciones.um.es/publicaciones/public/obras/ficha.seam?numero=2574&edicion=1

Comité Internacional de Museos (ICOM). (2017). Código de Deontología. 25 Asamblea General del ICOM. Lisboa. Portugal. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/codigo-de-deontologia

Cuenca López, J. M., Martín-Cáceres, M., & Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en la educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula Abierta, 49 (1), 45-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7471614

Cuenca López, J. M., Molina Puche, S., & Martín Cáceres, M. J. (2018). Identidad, ciudadanía y patrimonio. Análisis comparativo de su tratamiento didáctico en museos de Estados Unidos y España. Arbor, 194(788), a447. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2007

Fontal Merillas, O., Luna, U., & Ibáñez, A. (2021). Educación patrimonial: Clave de futuro para la gestión del patrimonio. Pasos Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, Colección Pasos Edita No. 29. https://pasosonline.org/Publicados/pasosoedita/PSEdita29/PSEdita29_11.pdf

Godoy, M. A., Hernández Ojeda, J. A., & Adán Alfaro, L. I. (2013). Educación patrimonial desde el museo: iniciativas de promoción y puesta en valor del patrimonio cultural. https://www.docsity.com/es/docs/educacion-patrimonial-desde-el-museo/4686462

Gómes, Hernández, T. R., & Basquerote Silva, A. T. (2018). La educación patrimonial de los docentes universitarios en Remedios, monumento nacional. Perspectiva, 36(4), 1132-1148. https://doi.org/10.5007/2175-795x.2018v36n4p1132

Jiménez, G. A., & Peñate, A. G. (2022). Tecnologías sociales en la gestión del patrimonio cultural de la Universidad de Matanzas. ReNoSCol, 1(3), 54-68. http://www.eumed.net/rev/renoscol.html

Molinas Torres, M., & Ortiz Urbano, R. (2021). Educación sostenible y conservación del patrimonio cultural en la formación del profesorado universitario. Formación Universitaria. 14(1), 207-216. http://dx.doi.org/10.4067/So718-50062021000100207

Rodríguez Vallejo, E., Valdivia Martínez, I., & Santos Abreu, I. C. (2022). Una visión de la Educación Patrimonial en Cuba desde la investigación. Revista Varela, 22(61), 57-66. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1329

Teixeira, S. (2006). Educación patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía. Estudios pedagógicos (Valdivia), 32(2), 133-145. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000200008

Veitia Arrieta, I. J., González Hernández, G., Moré Estupiñán, M., Fusté Jiménez, M. A., Romero Bello, E., Gómez Hernández, T. R., Rodríguez Vallejo, E., Valdivia Martínez, I., & Gómez Morales, Y. (2023). La educación patrimonial en la formación del profesional de la Educación. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 13(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062023000400016&lng=es&tlng=es

Zabala, M. E., & Galtes, I. R. (2006). Reflexiones teóricas sobre patrimonio, educación y museos, Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 11(11),233-261. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65201111

Most read articles by the same author(s)