Medical science students' perceptions of reading and writing
Main Article Content
Abstract
The teaching and learning of reading and writing in medical universities responds to the need to guide students in their interaction with information, in order to generate new knowledge. The objective of this article is to present the results of an exploration of the perceptions and experiences of medical science students regarding reading and writing practices in the university context. A non-experimental, exploratory, quantitative study was conducted through the application of an online questionnaire to a total of 137 Nursing, Stomatology, Medicine, and Health Technology students from 13 Cuban provinces and the special municipality of Isla de la Juventud. Information was sought on the following aspects: the relationship between learning, reading, and writing; the influence of reading and writing errors on grades; actions and operations performed during reading and writing; the most frequently used sources of information in their study activities; the types of texts they write most frequently, and the characteristics of the reading and writing practices in their environment. The main foundations of the study come from research on academic literacy. The data was exported and processed using Microsoft Excel. The results are expressed as averages and percentages. According to the perceptions of the students surveyed, there is dissatisfaction and shortcomings regarding reading and writing practices in the context of Cuban medical education, particularly in relation to the epistemic function.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alarcón-Neve, L. J., & García-Mejía, K. P. (2022). Autopercepción de las(os) participantes de un círculo de escritura de tesis como escritoras(es) de investigación. RMIE, 27(94), 693-722. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v27n94/1405-6666-rmie-27-94-693.pdf
Boillos-Pereira, M. M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XX1, 23(2), 211-229. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/25658
Carlino, P. (2017). Leer y escribir en las ciencias sociales en universidades argentinas. Enunciación, 22(1), 110-124. https://www.aacademica.org/paula.carlino/236.pdf
Castellanos-Simons, D., Castellanos-Simons, B., Llivina-Lavigne, M. J., Silverio-Gómez, M., Reinoso-Cápiro, C., & García-Sánchez, C. (2005). Aprender y enseñar en la escuela. Editorial Pueblo y Educación.
Coronado-López, S. P. (2021). La escritura académica en la formación universitaria. Educare et comunicare, 9(2), 5-16. https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/653
Cuéllar-Álvarez, J., & García-Martínez, M. (2022). Acciones educativas para un aprendizaje desarrollador pedagógico con estudiantes de medicina. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 26(2), e5442. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5442
Espinosa-Brito, A., Espinosa-Roca, A., & García-Núñez, R. (2022). Educación médica, cambiar con el cambio una vez más: ¿reingeniería o reseteo? Medisur, 20(3), 391-401. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v20n3/1727-897X-ms-20-03-391.pdf
González-Morales, A. (2020). La lectura crítica en la universidad. Revista Varela, 21(58), 10-21. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/101
González-Morales, A., & Conde-Rivera, M. (2022). La lectura de los textos científicos en la universidad. Recomendaciones metodológicas. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 131-147. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/550
Morchio, I., & Difabio, H. (2019). Autopercepción de competencia para aprender en estudiantes universitarios. Precisiones conceptuales y resultados empíricos. Psicopedagógica, 11(14) 32-76. https://www.cicuyo.org/ojs/index.php/Psicoped/article/view/116
Navarro, F. (2021). Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(9). https://digitalcommons.fiu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1061&context=led
Roldán, L. A., & Zabaleta, V. (2016). Lectura y Escritura. Autopercepción del Desempeño en Estudiantes Universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica. RIDEP 2(42), 27-38. https://aidep.org/sites/default/files/articles/R42/Art3.pdf
Sánchez-Márquez, N. I. (2019). Sensación y percepción: una revisión conceptual (Generación de contenidos impresos N0 12). Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/10f3f672-b24e-4bca-aa00-419f5873d508/content
Tarullo, R., & Martino, B. (2019). Percepciones y reflexiones sobre la escritura de los estudiantes en la universidad de hoy. Propuesta Educativa, 28(51), 108-118. https://www.redalyc.org/journal/4030/403061372011/html
Vargas-Melgarejo, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53. https://www.redalyc.org/pdf/747/74711353004.pdf