System of learning strategies for value formation through TICON THROUGH TIC

Main Article Content

Perla Elizabeth Ventura Ramos
Ventura Ramos Memije Alarcón
Jesús Zaratoga Martínez

Abstract

The use of ICTs has both positive and negative effects on the formation of values in young people. The article aims to present the results of documentary research on the state of the problem and the importance of value formation through Information and Communication Technologies (ICT), particularly in young students in the first year of the law degree at the Faculty of Law, Chilpancingo of the Autonomous University of Guerrero (UAGro). A non-probabilistic convenience sampling design was used to assess the frequency and level of application use with which first-year law students at UAGro use ICTs. Research methods such as analysis-synthesis, inductive, deductive and descriptive, logical historical, the method of documentation study, and empirical methods such as observation, teacher interviews, and student surveys were applied. Descriptive statistics were also applied, which enabled quantitative and qualitative interpretation of the data. The main result was the System of Learning Strategies for Value Formation through ICT. As conclusions, the importance of technological media or tools in value formation, especially in young students, was corroborated, especially the promotion of effective, creative, innovative, constructive, and critical thinking in the face of their environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ventura Ramos, P. E., Memije Alarcón, V. R., & Zaratoga Martínez, J. (2024). System of learning strategies for value formation through TICON THROUGH TIC. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3770. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3770
Section
ARTICLES

References

Bolívar, A. (2002). La evaluación de actitudes y valores: problemas y propuestas. En S. Castillo Arredondo (coord.), Compromisos de la evaluación educativa (pp. 91-114). Madrid: Pearson Educación/Prentice-Hall. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=759798

De Paz, Y. (2014). Educación en valores en la nueva universidad: su implicación en la formación del licenciado en Derecho. EFDeportes.com, Revista Digital, 19(196). https://efdeportes.com/efd196/educacion-en-valores-en-la-nueva-universidad.htm

Díaz Barriga Arceo, Frida y Gerardo Hernández Rojas (1998). "Estrategias de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos" en Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una Interpretación constructivista. México, McGraw-Hill pp. 69-112. https://matedu.cinvestav.mx/~proyectocecyt4/lecturas/diaz_A_1998.pdf

García, M. (2019). Estrategias de aprendizaje para la formación en valores a través de las TIC. Revista de Investigación Académica, 1(2), 23-341. https://www.redalyc.org/journal/654/65456039011/html/

González, E., & Castillo, A. (2016). La enseñanza universitaria en derecho con el uso didáctico de las TIC. Revista de investigación en Derecho, Criminología y Consultoría Jurídica, 10(20), 23-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6622325

González, J. J. (2003). Reflexiones sobre el futuro de la enseñanza del derecho y sobre la enseñanza del derecho en el futuro. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, (5) ,ISSN-e1695-0194, http://criminet.ugr.es/recpc/05/recpc05-r1.pdf

González, R. (2016). Estrategias de aprendizaje para la formación en valores: una revisión de la literatura. Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 4(2), 89-1024. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_27/JUANA_MARIA_ALVAREZ_JIMENEZ_01.pdf

Guerrero, M. E., & Gómez, D. A. (2013). Enseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 122-135. http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-grogomez.html

Hernández, A. (2017). El uso de las TIC en la formación en valores: una revisión sistemática. Revista de Investigación en Educación, 3(1), 67-783. http://javiermiravalles.es/EV/Estrategias%20para%20educar%20en%20valores.html

Martínez, L. (2015). Las TIC como herramienta para la formación en valores: un estudio de caso. Revista de Investigación en Tecnología Educativa, 1(1), 12-23. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102009000100021

Martínez, M. (1995). La educación moral: una necesidad en las sociedades plurales y democráticas. Revista Iberoamericana de Educación y Democracia, (1), 7. https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie07a01.pdf

Pérez, J. (2018). La formación en valores a través de las TIC: un estudio de caso. Revista de Tecnología Educativa, 2(1), 45-562. https://educrea.cl/estrategias-la-educacion-valores/

Salinas Quintanilla, A. M. A., & Valdez Salinas, G. G. (2017). Una mirada a la práctica de valores en el aula desde el método de proyectos. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 27(2), 235-259. https://www.redalyc.org/journal/654/65456039011/html/

Most read articles by the same author(s)