Learning Plastic Arts Education in the initial training of primary school teachers
Main Article Content
Abstract
The learning of Plastic Arts Education is considered vital in the initial training of primary school teachers. Teaching implies transferring and transforming knowledge of the subject itself into knowledge of the subject for teaching; that is, that students' perceptual, expressive and creative capacities can be developed as a means of representation and communication. The objective of the article is to present the results of a pedagogical experience implemented in the teaching-learning process of the subject Didactics of Music and Plastic Arts Education, taught in the fourth year of the Bachelor's Degree in Primary Education, mostly focused on the plastic arts component. From a qualitative approach, with the use of scientific methods such as document analysis, observation guides, questionnaires and pedagogical tests, the reality was diagnosed. The results pointed to the acquisition of knowledge, skills and values for working with elements of visual language, spatial indicators and laws of perception in their relationship with feelings, emotions and capacities inherent to Plastic Arts Education. It was concluded that the activities, as teaching proposals, fostered the preservice teachers' perception, appreciation, and artistic, visual, motor, and creative expression. The experience is a product of collaborative work within the Ibero-American Network of Leadership and Educational Practices (RILPE).
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguirre, G. O. (2020). La formación inicial del Licenciado en Educación Primaria en Las Tunas, una mirada desde la Educación Plástica. Opuntia Brava, 12(4), 157-167. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/issue/view/64
Bermúdez Peña, C. (2018). Lógica práctica y lógica teórica en la sistematización de experiencias educativas. Pedagogía y saberes, (48), 141-151. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942018000100141
Cabrera, R. (2010). Indagaciones sobre Arte y Educación. Ediciones Adagio.
Carbonell, R. F. (2023). Contribución pedagógica de María del Carmen Rumbauta la Educación Plástica en Cuba. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte. 13, 1-20. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/4465
de la Peña Consuegra, G., & Velázquez Ávila, R. M. (2018). Algunas reflexiones sobre la teoría general de sistemas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 31-44. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0243142018000200003&lng=es&tlng=es
Díaz, M. y Verdecía, D. (2022). El proceso formativo del profesional para la educación artística en el contexto actual. Varona. Revista Científico Metodológica, (75), 1753. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199282382022000200013&lng=es&tlng=es
León, H. (2022). La educación artística como objeto de estudio: una mirada desde la formación de formadores. Conrado, 18(85), 470-481. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199086442022000200470&lng=es&tlng=es
Tamayo Pupo, A., Toro Prada, J. J., & Valiente Sandó, P. (2022). Supervisión educativa y formación permanente del director escolar: Acercamiento al estado al estado del arte. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(1), 91-103. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i1
Ortega, A. (1996). Educación Plástica: Algunas Consideraciones en Torno a la Formación del Profesorado de Enseñanza Primaria. Revista de Medios y Educación, 7, 63-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1410443
Sánchez, P. M. (2024). Artes, educadores y formación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Varona. Revista Científico Metodológica, (79), 12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100002
Sirvent, M. (2018). De la Educación Popular la Investigación-Acción Participativa. Inter-Cambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 5(1), 12-29. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/144
Uralde Cancio, M. N., (2011). La creatividad en la Educación Plástica desde la primera infancia. Varona, (53), 40-45. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635575007.pdf