Diagnosis of the initial state of professionalization of the chemical content specialty Agronomy
Main Article Content
Abstract
The new task posed by Cuban society, regarding the improvement of new economic actors, demands the training of Middle Technicians in Agronomy as a priority of the policy of the Cuban state. The above requires a professional vision of the chemical contents applied to Agronomy; while updating the country's economic model requires a qualified workforce to transform agriculture and bring it to high rates of productive efficiency. In this direction, as the objective of the article, the state of the professionalization of the chemical contents of the Agronomy specialty in pedagogical praxis was diagnosed. For this, empirical methods were applied: document review; surveys of teachers, tutors from labor and students entities; observation of the teaching-learning process of Chemistry and pedagogical test. Likewise, the following were used as materials: the study plans for the training of middle technicians in the Agronomy specialty (Ministerial Resolutions 109/2009, 106/2020), the programs for the subjects Chemistry and Basic and specific vocational training. The results obtained confirmed the manifestation of insufficiencies in the professional training of the student of the Agronomy specialty, from the limited possibilities to establish essential relationships between chemical and professional content, for the solution of agrochemical problems. These allowed us to confirm the main causes that gave rise to the problem in question. Furthermore, they justify the need for a new proposal that allows the solution of agrochemical problems in the essential contexts of Technical and Professional Education.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Agüero, M., Martínez, A., & Pompa, M. (2021). La formación y profesionalización para la docencia universitaria en México desde la voz de los profesores. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), pp. 62-79. https://doi. org/10.15658/rev
Cedeño, R., Escalona, M., & Verdiel, C. (2019). La profesionalización de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Experiencias en Cuba y Ecuador. Roca, Revista Científico-Educacional de la provincia Granma, 15(4), pp. 120-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7149270
Cherrez, R. (2023). La profesionalización del contenido en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática en la carrera Administración de Empresas. Revista Didáctica y Educación, 14 (3), pp. 239-268. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1704/2113
Clavero, J., Cabrera, L., Cabrera, A. G., & Herrera, M. (2021). La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. Revista EDUMECENTRO, 13(2), pp. 287-300. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v13n2/2077-2874-edu-13-02-287.pdf
De la Rosa, A. S., Guzmán, A. C., & Marrero, F. R. (2018). Modelo de profesionalización pedagógica de los docentes universitarios para la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 6 (3), pp. 91-106 https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1404
Delgado, L. (2019). El lugar del maestro en la escuela contemporánea y sus relaciones con la profesionalización docente y las nuevas tecnologías. Educación y Ciudad, 2(37), pp. 27-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7390638
León, I., Díaz, G., León, V., & Barrera, J. (2014). Propuesta didáctica para la profesionalización del proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática en la formación del ingeniero agrónomo. Revista Funes, 16(1), pp. 553-562. http://funes.uniandes.edu.cu/4320/
León, V. E. & Rojas, A. A. (2022). La profesionalización en el contexto de las ciencias médicas en Cuba: una mirada desde los artículos científicos publicados por autores cubanos. Revista Ciencias Médicas de Pinar del Río, 26(3) https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5644/pdf
Milián, A., Gato, C. A., & Sánchez, D. (2017). La profesionalización de la Matemática en la especialidad Albañilería de la Educación Técnica y Profesional. Revista Conrado, 13(58), pp. 126-135. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/485
Rivero, E. M., Carmenate , L. P., & León, G. de los A. (2019). La profesionalización docente desde sus competencias esenciales. Experiencias y proyecciones del perfeccionamiento académico de la Universidad Técnica de Machala. Revista Conrado, 15(67), pp. 170-176. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200170
Rodríguez, P. A., Ferro, A. & Rodríguez, C. (2021). Profesionalización de la enseñanza de la Química para la licenciatura en Construcción Civil. Maestro y Sociedad, 18(1), pp. 363-373. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5344