Reading: an approach to its historical evolution and conceptualisation

Main Article Content

Milagros Páez Rovira
Kety Roque Cala
Ada Caridad Mirabal Asco

Abstract

Society needs to create a reflexive man, which has the capacity to know his own ways to learn which changes has to perform to learn. It is known that educational objectives are conditioned by social changes, a dominant ideology and a phylosofical conception of humanity. The scientific and tecnological development demands from people a great reading capacity to develop themselves successfully in diferents areas. People need levels of capacity to read and to understand difficult contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Páez Rovira, M., Roque Cala, K., & Mirabal Asco, A. C. (2009). Reading: an approach to its historical evolution and conceptualisation. Mendive. Journal on Education, 7(3), 194–200. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/368
Section
ARTICLES

References

Cavalo, Guglielmo. Volver al texto. Origen. Índice de Historia de la lectura. http/www.monografías.com/trabajos13. Febrero 2003.

Knox, Bernard. Volver al texto. Origen. Índice de Historia de la Lectura. http:/www.Monografías.com /trabajos 13/.febrero2003.

Castro Ruz, Fidel. Primer Congreso de Educación y Cultura 1971.

García Arzola, Ernesto. Lengua y Literatura. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1992. pág. 25.

García Marruz, Fina. Entrevista en periódico Granma 8 de marzo de 1985. La Habana. Pág.15.

Cassany, Daniel y otros. Enseñar lengua. Ediciones Grao. Barcelona. España. 1995.

Goodman, Kenneths. “Los procesos de la lectura”, en nuevas perspectivas sobre los procesos de la lectura y escritura. pág. 18.

Carbonel, María A. ¿Qué es leer? Y otras precisiones para maestros inexpertos. En revista Lectura y Vida. Pág. 29.

Doboys, María Eugenia. “Interrogantes sobre comprensión lectora”, en Ridecab. no 14.Lima.1986.pág.46.

Mañalich Suárez, Rosario. Taller de la Palabra. Editorial pueblo y Educación 2001-2002.pág. 64.

Romeu, Angelina,(2003).Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Enríquez Ureña, Camila. Invitación a la lectura. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1975 pág. 26. 6

Montano Calcines, Juan Ramón y Maricela Escalona Rubio. “La enseñanza de la lectura y la comprensión de texto en la escuela”.

Idem.

Idem.