Attitudes valued by working adult students in teachers of a public university in Chile

Main Article Content

Irving Osmán Cadamuro Inostroza
Manuel Fernando Velásquez Díaz
Maritza Soledad Vergara Monardez

Abstract

The study explored the attitudes that working adult students of the Business Administration Engineering program value in their professors, during the 2022 academic program. A methodology with a qualitative, exploratory approach was applied, with a phenomenological design and a case perspective. A convenience sample was used and a total of 100 students of the 2022 cohort were considered. The main results showed that the attitudes that students value in their teachers are the creation of a climate of work and participation, in addition to motivating interest in their learning process. It was concluded that working adult students not only value in their teachers' attitudes related to technical aspects of how to conduct a class, but also those that point to the impact on the subjective aspect of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cadamuro Inostroza, I. O., Velásquez Díaz, M. F., & Vergara Monardez, M. S. (2024). Attitudes valued by working adult students in teachers of a public university in Chile. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3612. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3612
Section
ARTICLES
Author Biographies

Irving Osmán Cadamuro Inostroza, Arturo Prat University, Faculty of Business Sciences. Santiago, Chile

Director de la carrera de ingeniería en administración de empresas

Manuel Fernando Velásquez Díaz, Arturo Prat University, Faculty of Business Sciences. Santiago, Chile

Director de la carrera de logística

Maritza Soledad Vergara Monardez, Arturo Prat University, Faculty of Business Sciences. Santiago, Chile

Directora de la carrera de ingeniería comercial

References

Alonso Martín, P. (2019). El perfil del buen docente universitario según la valoración de alumnos de Magisterio y Psicopedagogía. Perfiles educativos, 41(164), 65-81. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906

Arias Gómez, M., Arias Gómez, E., Arias Gómez, J., Ortiz Molina, M. M., Garza García, M. & del Carmen, G. (2018). Perfil y competencias del docente universitario recomendados por la UNESCO y la OCDE. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (junio). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/competencias-docente-universitario.html

Cateriano-Chávez, T. J., Rodríguez-Ríos, M. L., Patiño-Abrego, E. L., Araujo-Castillo, R. L., & Villalba-Condori, K. (2021). Competencias digitales, metodología y evaluación en formadores de docentes. Campus virtuales, 10(1), 153-162. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/673

Constenla Núñez, J., Vera Sagredo, A. & Jara-Coatt, P. (2022). Actitudes y capacidades de los docentes frente a la innovación educativa. La mirada de los estudiantes. Pensamiento educativo, 59(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/PEL.59.1.2022.7

Correa, G. M. M. (2022). Trabajo colaborativo virtual como estrategia adaptativa en la educación universitaria peruana en tiempos de pandemia. Journal of the Academy, (6), 127-143. https://doi.org/10.47058/joa6.8

Duarte, O. E. C. (2020). La andragogía y su carácter interdisciplinario en la educación universitaria. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 1(1). https://doi.org/10.59654/redip.v1i1.21

Falla, D., Gómez, C. A. & del Pino, C. G. (2022). Engagement en la formación docente como impulsor de actitudes inclusivas. Educación XX1, 25(1), 251-271. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.30369

González-Franco, V., de los Ángeles Maytorena-Noriega, M., del Rosario López-Sauceda, M., de los Ángeles Fuentes-Vega, M. & González-Lomelí, D. (2021). Zona de Desarrollo Próximo y Desempeño de Universitarios en una Prueba de Ejecución. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 1(58), 93-103. https://doi.org/10.21865/RIDEP58.1.08

Izarra Vielma, D. A. (2019). Actitudes de docentes y estudiantes de posgrado en educación. Aproximación a su identidad y ética profesional. Edetania, (55), 117-129. http://hdl.handle.net/20.500.12466/126

López Cámara, A. B. (2014). Diseño de un protocolo de evaluación de las competencias docentes del profesorado universitaria. http://hdl.handle.net/10396/12015

Martín, P. A. (2019). "El perfil del buen docente universitario desde una perspectiva del alumnado". Educação e Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945196029

Montanares, E. G. & Junod López, P. A. (2018). "Creencias y prácticas de enseñanza de profesores universitarios en Chile". Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 93-103. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1383

Rodríguez Torres, Á. F., Naranjo Pinto, J. A., Cargua García, N. I., Bustamante Torres, J. P. & Chasi Solorzano, B. F. (2021). La percepción de los estudiantes universitarios en relación con el trabajo interdisciplinario. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/23913

Sánchez, F. R. & Aranda, D. S. (2022). "Percepción de los estudiantes de Pedagogía de la Universidad de Granada sobre las actitudes de fomento de la creatividad en el aula: estudio evaluativo". IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 215-230. https://dx.doi.org/10.46661/ijeri.4508

Viteri Chiriboga, E. A. (2022). Actitudes andragógicas docentes para mejorar el bienestar subjetivo estudiantil en carreras de dominio social de un instituto de educación superior 2021. https://hdl.handle.net/20.500.12692/94334