The methodological work in the planning and organization of the teaching schedule. Didactic conception, implementation strategy

Main Article Content

María de la Caridad González Ramos
Santiago Jorge Rivera Pérez

Abstract

In the university, educational work is concretized in the methodological work process, particularly in the planning and organization of graphic and teaching schedules, as these guarantee the efficient integration and systematization of teaching activities. The objective is aimed at socializing a didactic conception of the methodological work process in the planning and organization of graphic and teaching schedules, and the design of a strategy for its implementation at the University of Pinar del Río. Based on the didactic conception, a strategy was designed and applied for the implementation of the methodological work process in the planning and organization of graphic and teaching schedules at the University of Pinar del Río. Theoretical methods such as historical-logical and modeling were used, as well as empirical methods such as document analysis and interviews with teachers, along with participatory action research methodology. The main results were in the strategy based on a group of ideas and supported by the principles of scientific character, the relationship between theory and practice, and the creative, conscious, and active character of the management process through the stages of planning and organization of graphic and teaching schedules. As conclusions, it is evident that it is important to conceive the teaching schedule as a navigation chart for decision-making in professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Ramos, M. de la C., & Rivera Pérez, S. J. (2023). The methodological work in the planning and organization of the teaching schedule. Didactic conception, implementation strategy. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3604. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3604
Section
ARTICLES

References

Ceballos Escobar, F. I. (2023). Ampliar el Horario y Disminuir las Condiciones de Trabajo Docente: el caso de Dos Escuelas de Tiempo Completo en Colima, México. Revista Da FAEEBA - Educação E Contemporaneidade, 32(70), 91108. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p91-108

Cervantes, E. (2016). ¿De qué hablamos cuando hablamos de trabajo docente? Atenas, 4(36). https://www.redalyc.org/journal/4780/478055146010/html/

García Bustillos, M. A., Lugo Bustillos, J.K. y Polanco Esteves, A. N. (2023). La gestión del directivo en las instituciones educativas públicas. Un caso de estudio. Revista Cedotic, 8(1). http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/3713

Guzmán Lamorú, Y., Doimeadios Martínez, R., & Cuenca Martínez, R. (2023). La gestión de la calidad y el proceso de organización escolar. Luz, 22(1), 66-76. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1814151X2023000100066&script=sci_abstract&tlng=pt

Pacheco Ruiz, C., Rojas Martínez, C., Niebles Núñez, W., & Hernández-Palma, H.G. (2022). Creative management for developing constant improvement in micro, small, and medium-sized enterprises (MSMEs) in the manufacturing sector. Información tecnológica, 33(3), 67-80. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642022000300067

Pérez Ferra, M. y Callado Moreno, J.A. (2016). Percepción del profesorado sobre el desarrollo moral docente. Revista-Magister, 28(1),7-15. https://www.elsevier.es/es-revista-magister-375-articulo-percepcion-del-profesorado-sobre-el-S0212679616300056

Silva Borja, G. P., & Cabrera Culech, S. (2023). El planeamiento estratégico y su incidencia con la gestión administrativa de la unidad de nivelación y admisión, universidad nacional de Chimborazo, ciudad de Riobamba-Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 4040-4050. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4738

UNESCO (2016) Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656

Vázquez-González, G. C., Jiménez-Macías, I. U., & Juárez Hernández, L. G. (2022). Clasificación de Estrategias de Gestión del Conocimiento para impulsar la innovación educativa en Instituciones de Educación Superior. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 10(1), 1835. https://doi.org/10.5281/zenodo.6785484

Vázquez-González, G. C., Jiménez-Macías, I. U., Juárez-Hernández, L. G., & Bracamontes-Ceballos, E. (2023). Nivel de madurez de la gestión del conocimiento para la innovación educativa en la Universidad de Colima, México. Education in the Knowledge Society (EKS), 24. https://doi.org/10.14201/eks.28847

Villanueva, L. K. B., Vera, K. C. T. y Intriago, D. A. V. (2020). Las habilidades gerenciales como aliado del líder para ejecutar la estrategia organizacional. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/3713/4429