Challenges associated with the implementation of effective oral presentations in the virtual classroom

Main Article Content

Claudine Glenda Benoit Ríos
Mabel Andrea Ortiz Navarrete

Abstract

The development of oral communication skills is decisive in teacher training. However, the systematization of its teaching is a complex phenomenon, which has been accentuated even more with the incorporation of virtual methodologies, because, although these have contributed to the knowledge and learning of students, they have revealed some difficulties associated with the implementation of tasks linguistics under this modality. In this framework, the general objective was to analyze the implications of the implementation of oral presentations, in a virtual context, for teacher training and their future work. The study was descriptive, based on a qualitative approach. The sample was of an intentional non-probabilistic type, consisting of 60 students of language pedagogy careers. The collection of information was carried out through three questionnaires, composed of open questions, which allowed obtaining information regarding the perceptions of students about the process and about the difficulties and challenges associated with oral presentation through digital technologies. The main findings allow us to visualize important challenges associated with the development of oral communicative competence in virtual mode. At the same time, oral presentation stands out as an adequate strategy for the transmission of knowledge, for the strengthening of teacher training, for the construction of meanings and for the permanent feedback of the processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Benoit Ríos, C. G., & Ortiz Navarrete, M. A. (2023). Challenges associated with the implementation of effective oral presentations in the virtual classroom. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3349. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3349
Section
ARTICLES
Author Biographies

Claudine Glenda Benoit Ríos, Universidad Católica de la Santísima Concepción

Académica Departamento de Didáctica, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción, Chile.

Títulos y grados:

• Profesor de Español (Universidad de Concepción)

• Doctor en Lingüística (Universidad de Concepción)

• Magíster en Lingüística (Universidad de Concepción)

• Licenciado en Educación, mención Español (Universidad de Concepción)

• Diplomado en Práctica Reflexiva para Docentes y Formadores (Centro de Investigación para la administración educativa, México)

• Diplomado en Innovación de la Docencia para la Educación Superior (Laspau)

• Diplomado en Innovación en la enseñanza de la Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Humanidades y Matemáticas, STHEM (Laspau)

Mabel Andrea Ortiz Navarrete, Universidad Católica de la Santísima Concepción

  • Profesora de inglés como lengua extranjera
  • Doctora en Lingüística
  • Magister en Tecnologías de la Información

References

Alawamleh, M., Al-Twait, L. & Al-Saht, G. (2022). The effect of online learning on communication between instructors and students during Covid-19 pandemic. Asian Education and Development Studies, 11(2), 380-400. https://doi.org/10.1108/AEDS-06-2020-0131

Benoit Ríos, C. & Ortiz Navarrete, M. (2020). Preparación de una exposición oral: ¿cómo resolver problemas desde un enfoque colaborativo? Conrado, 16(77), 131-140.

Castro Lerma, I. (2017). La Exposición como estrategia de aprendizaje y evaluación en el aula. Apuntes básicos para docentes. (1era ed.). Editorial Razón y Palabra. https://razonypalabraeditorial.files.wordpress.com/2020/03/expo-estrategia-aprendizaje.pdf

Fallarino, N., Méndez, A. E. L. & Cremades, R. (2020). Estudio de caso sobre el desarrollo de la competencia oral en Educación Infantil y Primaria en un centro público. Revista Complutense de Educación, 31(3), https://doi.org/10.5209/rced.63349

Gràcia, M., Adam, A., Carbó, M., Rouaz & Astals, M. (2018). La competencia comunicativa y oral en la formación inicial de maestros. Pensamiento Educativo, 55(2), 1-16. https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.3

Li, X. (2018). Enseñar presentaciones orales en inglés como una tarea situada en un salón de clases de inglés como lengua extranjera: un estudio cuasi-experimental del efecto de la autorreflexión asistida por video. Revista signos, 51(98), 359-381. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342018000300359

Monjelat, N., Peralta, N. & Martín, P. S. (2021). Saberes y prácticas con TIC: ¿instrumentalismo o complejidad? Perfiles Educativos, 43(171). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.171.59225

Ochoa, L. (2022). Estado de la cuestión sobre la enseñanza de la oralidad en la educación formal. Revista Colombiana de Educación, (85), 55-78. https://doi.org/10.17227/rce.num85-11613

Saimovna Sirazova, L. (2019). The Perceived Influence of Self-Efficacy Concerning Oral Presentations. Revista San Gregorio, (36). https://doi.org/10.36097/rsan.v0i36.1206

Zamora García, N. (2020). Estrategias de aprendizaje colaborativo y los estilos de solución de conflictos escolares. Revista San Gregorio, (40), 90-100. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i40.1382